"Počet registrací nových automobilů v Evropské unii v loňském roce klesl o 2,9 procenta," řekl dnes ČTK hlavní ekonom Patria Online David Marek.

"Při silné konkurenci na tomto trhu nemohla být poklesu ušetřena ani Škoda Auto," zdůraznil. V letošním roce by již podle něj kurzové pohyby neměly tak významně ovlivnit vývoz, s oživením poptávky na západoevropských trzích se ovšem nepočítá.

Pro kompenzaci stagnujících klíčových trhů Evropy nachází Škoda Auto odbytiště svých vozů v zemích vykazujících rostoucí poptávku po nových vozech. "Mezi nimi se vyjímá Indie, kde bylo prodáno 4401 vozů Octavia smontovaných ve městě Aurangabád, což představuje několikanásobný nárůst oproti sledovanému období za minulý rok," uvedla automobilka.

Hlavním odbytištěm bylo tradičně Německo, kam se vyvezla česká auta za 24,7 miliardy korun, což však bylo o dvě miliardy méně než v roce 2001. Druhá byla Británie s mírným poklesem na 13,5 miliardy korun, naopak do Polska export stoupl skoro o čtyři miliardy na více než šest miliard korun.

"Pokles vývozu osobních vozů je výsledkem nízkých prodejů v EU kvůli stagnující ekonomice," potvrdil hlavní ekonom HVB Bank Pavel Sobíšek. Letos se přitom zřejmě poptávka zlepší jen nepatrně. Vývoz osobních vozů by nemusel dále klesat, jeho případný vzestup bude ovšem velmi omezený, domnívá se.

"Automobilový průmysl patří mezi cyklická odvětví. To znamená, že ve chvíli, kdy ekonomika roste, roste poptávka po nových vozech, a když ekonomika klesá, klesá poptávka," poznamenal analytik Volksbank Vladimír Pikora. Vliv měny na pokles je tak až druhotný. Západoevropské ekonomiky však zřejmě mají to nejhorší za sebou a tempo růstu bude v nejbližších kvartálech nabírat na obrátkách. "Očekáváme, že export automobilů bude opět růst," uzavřel.