Asistent pro nouzové brzdění (pozor neplést s brzdovým asistentem) se pomalu stává běžnou součástí automobilů vyšších tříd. Principem je laserové čidlo, které monitoruje, zda nejste příliš blízko vpředu jedoucího vozidla. Pokud systém vyhodnotí, že jste nebezpečně blízko, nejprve vás akusticky informuje a pokud nereagujete a nezačnete brzdit, začne sám zpomalovat vozidlo. Podobné systémy však rozhodně nedovednou nahradit řidiče, jde sice o šikovné pomocníky, nelze na ně ale spoléhat vždy. Systém může špatně fungovat v horších klimatických podmínkách, například při dešti nebo sněžení.

ADAC otestoval šest automobilů

Zajímavý srovnávací test udělal německý autoklub ADAC, když porovnal systémy pro nouzové brzdění u Volva V60, Audi A7, Volkswagenu Passat Variant, Mercedesu-Benz CLS, Infiniti M37 a BMW řady 5.

V rámci testu byly vyhodnocovány různé dopravní situace: náraz do vozidla jedoucího nízkou rychlostí, náraz do brzdícího vozidla, náraz do vozidla, jež zastavilo, a náraz do stojícího vozidla. Nejlépe se s nástrahami vyrovnalo Volvo, velmi dobře si vedl i Mercedes. V podstatě shodných výsledků dosáhl VW Passat a Audi A7, které používají stejnou technologii pro nouzové brzdění.

Překvapením je předposlední místo pro BMW řady 5, které sice včas varovalo před kolizí, ale technici nebyli spokojeni s tím, že automatické brzdění bylo pomalé a systém nereagoval na stojící cíle. Nejhůře pak dopadl systém japonského Infiniti. Podrobné komentáře k jednotlivým automobilům i metodiku testů najdete na stránkách autoklubu ADAC (německy).

Aktuální nabídku nových i ojetých vozů značky Volvo najdete na Sauto.cz.