Článek
Systém sledování bdělosti řidiče, které nyní začal nabízet Ford, využívá malou kameru, která je připojená k palubnímu počítači. Kamera je umístěná na zadní straně vnitřního zpětného zrcátka a sleduje vodorovné dopravní značení po obou stranách automobilu.
Systém sleduje, zda se automobil nevychyluje ze směru vzhledem ke krajnicím a dělicím čarám. Unavený řidič nedrží rovný směr a musí jej výrazněji korigovat volantem.
Pokud to systém zaznamená, nejprve „zapípá“ a zobrazí zprávu na displeji palubního počítače. Pokračuje-li řidič dále stejným jízdním stylem, zobrazí se trvalé upozornění, které se deaktivuje tlačítkem. Pokud řidič zprávu nepotvrdí, lze systém resetovat pouze zastavením vozu a otevřením dveří.
Kamera systému sledování bdělosti pracuje s vodorovným značením po obou stranách vozu, systém je funkční i tehdy, když zachytí značení pouze na jedné straně. V případě potřeby ho lze deaktivovat v ovládacím menu palubního počítače.
Systém pro sledování bdělosti lze vypnout, takže pokud někdo bude chtít řídit unavený, auto mu v tom samozřejmě nezabrání. I tak ale jde o vcelku užitečnou pomůcku. Ford svůj „budíček za volantem“ nabízí pro nový Focus, Mondeo, S-Max a Galaxy. Podobný systém má v nabídce i koncern Volkswagen, Volvo či Mercedes.
Kdy dochází nejčastěji k mikrospánku? |
---|
Na dlouhých cestách po monotónních silnicích dálničního typu |
Mezi druhou a šestou hodinou ranní |
Mezi čtrnáctou a šestnáctou hodinou (zejména po jídle nebo po konzumaci alkoholického nápoje) |
Pokud řidič spal předcházející noc méně než obvykle |
Po konzumaci alkoholu |
Při užívání léků způsobujících otupělost |
Při návratech z nočních směn |
Zdroj: Ford |