Článek
Klimatizace se musí pravidelně kontrolovat, ideálně jednou ročně. Kabinové filtry se zanášejí mikroorganismy a plísněmi, takže je nutná jejich každoroční výměna. Jednou ročně nebo nejpozději jednou za dva roky je nutné nechat v servisu zkontrolovat (a případně doplnit) chladící médium.
Celková kontrola s doplněním chladícího média a výměnou filtru trvá zhruba 40 minut až hodinu a vyjde zhruba na 700 korun. Dezinfekce výparníku a ventilačního rozvodu přijde cca na 200 korun a stejně drahá je i výměna pouze pylového filtru (cena se může lišit dle jednotlivých automobilů).
Aby klimatizace fungovala co nejdéle, je dobré ji zhruba pět minut před koncem jízdy vypnout. Vlhké prostředí v okolí výparníku se rychleji vysuší a sníží se tak riziko vniku bakterií a houbovitých plísní. Vypnutí pět minut před koncem jízdy je mimochodem lepší také pro organismus - lépe se pak vypořádá s teplotním šokem.
Princip klimatizace |
---|
Klimatizace, anglicky Air Condition (AC). Klimatizační systém přivádí do kabiny ochlazený vzduch. Vzduch je buď z venku čerstvý, nebo je ochlazován (při zapnuté recirkulaci) vzduch z kabiny pro cestující. |
Chladicí médium klimatizace v automobilech je plyn a funguje jako transportní prostředek pro odvod tepla. Od roku 1995 se smí používat pouze prostředek s označením R 134a. Tato látka je v kapalném skupenství bezbarvá jako voda, ve skupenství plynném není viditelná. |
R 134a je vlastně chemické spojení fluoru, uhlíku a vodíku. Neobsahuje žádné atomy chloru, jako v minulosti u media s označením R 12. Medium R 12 nepříznivě působilo na ozónovou vrstvu zemské atmosféry a bylo zakázáno. |