V Paříži to ve čtvrtek řekl agentuře AFP ekonomický ředitel Renaultu Francois Hinfray. Vůz bude podle Hinfraye vyráběn nejen v Rumunsku, ale také v Rusku a v Íránu. AFP však připomíná, že prezident Renaultu Louis Schweitzer již dříve vyloučil prodej tohoto vozu v západní Evropě. Auto s kódovým označením X90 je podle něj určeno pro země, kde je omezená koupěschopnost a kde lidé chtějí moderní funkční vozy, ale netrvají na tak vysokém komfortu vybavení. Podle Hinfraye je předčasné se ptát, zda by se vůz po úpravách dal v západní Evropě prodávat. Jeho cena by se v tom případě blížila cenám modelů Renault Twingo a Clio.

Škoda Auto: dobrý marketingový tah

Vůz X90 vznikl v technickém centru Renault, rumunské straně připadl úkol zorganizovat kvalitní výrobu. "Cílem je nabídnout automobil, který je moderní, určený především pro rodiny, a to v takové cenové relaci, kam jiné automobilky nezasahují," uvedl obchodní ředitel exportu aut značky Dacia Antoine Herteman. K tomu, že se dosud hovořilo o prodeji tohoto auta za pět tisíc eur, se Herteman na čtvrteční tiskové konferenci v Praze vyjádřil zdrženlivě: "Není to cílová cena. Konečná cena bude stanovena podle situace na jednotlivých trzích." Dále upozornil na to, že Dacia by v dohledné době měla vyrábět 200 000 aut ročně. Avšak plánuje také založit odnože v Rusku, Maroku, Iránu a Kolumbii. Záměrem je prodávat v roce 2010 po celém světě půl miliónu dacií.

Pokud by se cena nové Dacie X90 pohybovala kolem ceny 5000 eur, co tomu říkají ve Škodě Auto? Vedoucí prodeje pro tuzemsko, střední Evropu a Asii Luboš Kopecký Právu řekl: "Jednoznačně to považuji za dobrý marketingový tah. Avšak v době, kdy už budeme v Evropské unii, vidím dosažení takové ceny jako velmi obtížné".

Prvním modelem v ČR bude Solenza

Společnost Renault ČR převzal od nového roku prodej osobních automobilů značky Dacia. Dosavadní soukromý dovozce, společnost Lum-Oris, se bude dál věnovat importu užitkových aut rumunské automobilky, oznámil generální ředitel Renaultu ČR Philippe Cornet.

Jako první se v dealerské síti u nás objeví model Solenza, který je prvním produktem Dacie poté, co tuto značku koupil Renault. Solenza je čtyřdveřový pětimístný sedan, který vychází z dřívějšího modelu Supernova, avšak má už celou řadu prvků z renaultů - například benzinový čtyřválec 1,4 l o výkonu 75 koní a ručně řazenou pětistupňovou převodovku. Tento vůz mohli vidět v červnu návštěvníci Autosalonu Brno 2003. Dacia Solenza dosahuje maximální rychlosti 165 km/h a v kombinovaném režimu má spotřebu 6,8 l benzinu na 100 km. Zrychlení výrobce zatím neuvádí.

Vůz má být v nabídce ve čtyřech úrovních výbavy, přičemž v té základní (Prima) za něj zájemce zaplatí 184 900 Kč. K této ceně se nejvíce přibližují Suzuki Swift (189 900 Kč), Daewo Matiz (194 900 Kč), Fiat Seicento (209 900 Kč) a evropský vůz roku 2003 - Fiat Panda (214 900 Kč).