Článek
Předně je důležité sdělit, že šetřit za každou cenu pohonné hmoty může v konečném důsledku i přes jejich aktuálně vysokou cenu vyjít dráž než jízda s "těžkou nohou". Nevyplatí se hazardovat, například velmi těsná jízda ve vzduchovém vaku za kamionem nebo autobusem sice nějaké to deci benzínu či nafty ušetří, ale velmi snadno může vést k těžké dopravní nehodě.
Vypínat v parném letním dni klimatizaci nebo se ploužit na dálnici osmdesátkou jen proto, že ušetřím jeden dva litry, by si měl rozmyslet i ten největší spořivec. Jezdit s menší spotřebou se dá i používáním jednoduchých fíglů, které nikoho neohrozí.
1. Plynulost
Jde o to používat co nejméně brzdový pedál a jezdit konstantní rychlostí. Třeba před vjezdem do obce nebo před semaforem je dobré v klidu dojet setrvačností a nebrzdit na poslední chvíli. Nejvíce paliva "sežerou" prudké rozjezdy a brzdění.
2. Dieta
Každý kilogram navíc, který musí motor "táhnout" je na spotřebě znát. Snažte se vozit co nejméně nepotřebných zavazadel (například sněhových řetězů v létě apod.). Pokud nevyužíváte střešní nosič, odmontujte jej, abyste zlepšili obtékání vzduchem. Málokdo ví, že z hlediska aerodynamiky zvyšují spotřebu i otevřená okénka.
3. Pneumatiky
Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách, nejhorší jsou podhuštěné pneumatiky, které zvyšují valivý odpor.
4. Z kopce se zařazenou rychlostí
Pokud máte motor se vstřikováním paliva (v dnešní době prakticky všechny) nemá smysl při jízdě z kopce řadit neutrál. Paradoxně to zvýší spotřebu, protože motor spotřebuje palivo na udržování volnoběžných otáček a není to ani bezpečné (větší brzdná dráha). Moderní motory vypínají přívod paliva, takže pokud při jízdě z kopce točí agregát více než cca 1500 otáček, bude spotřeba v danou chvíli 0,0 l/100 km.
5. Uberte rychlost
Když na dálnici místo 130 km/h pojedete 110 km/h, jízdu si o dost zlevníte (cca 1 – 2 litry paliva dle motoru). Na padesátikilometrové trase ušetříte při jízdě 130 km/h oproti 110 km/h 4 minuty, ale v praxi je to zejména při hustém provozu méně.
6. Nevytáčejte motor
Vysoké otáčky znamenají také vysokou spotřebu. U každého motoru je vhodný moment k přeřazení jiný, obecně lze říci, že u dieselových motorů je to kolem 2000 otáček, u benzínových kolem 2300 otáček. Neplatí to však v případě, kdy potřebujete co největší výkon motoru, například při předjíždění – zejména u benzínových motorů jsou pak žádoucí vyšší otáčky.
Novou funkcí palubních počítačů je u mnoha moderních aut indikátor, který vám poradí, kdy zařadit vyšší stupeň (nebo naopak kdy podřadit). Palubní počítače také často mají funkci, která zobrazuje okamžitou spotřebu – snadno si tak ověříte, kolik paliva v danou chvíli motor spotřebuje.