Změna připravované novely, která by měla vstoupit v platnost od ledna 2012, nabídne možnost řídit motocykl do 125 ccm s řidičským oprávněním skupiny B (motorová vozidla do 3,5 tuny). „Platí to však pouze pro motorky vybavené automatickou převodovkou a jen při řízení na území České republiky,“ řekl Novinkám Martin Novák z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

Samočinnou převodovku mají především skútry, většina motorek má manuálně ovládanou převodovku.

Další změnou je, že na motocykl s výkonem nad 35 kW (48 k) půjde získat řidičské oprávnění až od 24 let. Pokud bude mít žadatel alespoň dvouletou zkušenost s méně výkonnými motocykly, bude mu umožněno složit zkoušky už v 20 letech.

Lidé, kteří získali řidičský průkaz na osobní auto před více než deseti lety, v něm mají skupinu A1 zapsanou. Ovšem s omezením na objem 50 ccm. Později vydávané řidičské průkazy na osobní automobily se vydávaly pouze na skupinu B, tedy motorová vozidla s hmotností do 3,5 tuny.

Nové znění jednotlivých podskupin v kategorii A – motocykly:
skupina AM - EU sice navrhuje min. věk 16 let, ČR si však ponechává stejně jako dosud hranici 15 let. Konstrukční rychlost stroje nesmí přesáhnout 45 km/h.
skupina A1 - EU navrhuje 16 let, ČR tuto hranici akceptuje. Jde o motocykly s objemem válců do 125 cm3, s výkonem do 11 kW a poměrem výkonu ke hmotnosti do 0,1 kW/kg a dále pro motorové tříkolky s výkonem do 15 kW.
skupina A2 - EU navrhuje min. 18 let, ČR akceptuje. Tato kategorie je pro motocykly s výkonem motoru do 35 KW a s poměrem výkonu ke hmotnosti do 0,2 kW/kg.
skupina A - EU navrhuje min. 24 let. V ČR jsou zavedeny dvě věkové hranice - 24 let v případě, že řidič nebude mít žádnou předchozí zkušenost s řízením slabší motorky a 20 let v případě, že řidič měl předchozí skupinu A2 (min. rozpětí dle nařízení EU mezi skupinami A2 a A činí 2 roky).
Zdroj: MD ČR

Aktuální nabídku nových i ojetých motorek najdete na Smoto.cz.