Co to znamená? V třicetileté historii této prestižní novinářské ankety jde vůbec o první minivůz, kterému se takové pocty dostalo. V tabulce uvádím ohodnocení všech automobilů z letošní sedmičlenné finálové skupiny. Tentokrát 58 novinářů z 22 zemí vybíralo z 35 nových osobních aut. Slavnostní vyhlášení se uskuteční 19. ledna v Paříži.

Fiat králem

Italský Fiat získal v třicetileté historii této evropské ankety už osmý titul, a posílil tím svou vedoucí pozici v tomto klání. Jeho nejbližšími pronásledovateli jsou Renault (pět vítězství) a Ford (čtyři vítězství). Za posledních deset let získaly fiaty titul třikrát: jako Vůz roku 1995 Punto, dále Bravo/Brava (1996) a Panda (2004). Vše už nasvědčuje tomu, že by Fiat Panda mohl významně přispět k renesanci prodejů této italské automobilové značky.

Evropský Vůz roku 2004
1. Fiat Panda 281 bodů
2.-3. Mazda 3 241 bodů
2.-3. VW Golf V 241 bodů
4. Toyota Avensis 219 bodů
5. Opel Meriva 213 bodů
6. BMW řady 5 144 bodů
7. Nissan Micra 111 bodů

Posuďte: za dva měsíce po uvedení pandy na evropský trh (od poloviny září) shromáždili ve Fiatu už bezmála 100 000 objednávek na tento vůz, který hodně připomíná křížence hatchbacku a miniaturního víceúčelového vozu (MPV).

Šance na úspěch se zvětšuje tím, že v brzké době má rozšířit tuto modelovou řadu také varianta s pohonem všech kol a sportovně laděný terénní vůz.

Řada předností

Čím Fiat Panda udivuje? Z našeho redakčního testu následujícím: pozoruhodnou stavbou karosérie na malém půdorysu - je s to nabídnout velkou užitnou hodnotu. Design karosérie i interiéru je slušivý - Italy nezapře.

Ač je vůz určen především do městského provozu, kde se s ním vzhledem k jeho jen třiapůlmetrové délce dá skvěle parkovat a díky malému poloměru otáčení též výborně manévrovat, poskytuje dobrý komfort čtyřem dospělým cestujícím i při jízdách na větší vzdálenost.

Na tak malé auto je slušný také základní zavazadlový prostor 206 l, který se při volbě verze s posunovatelnou zadní lavicí (podélně až o 160 mm) dá zvětšit na 230 l a po sklopení zadního opěradla na 775 l.

Zadní opěradlo pak poskytuje také tu výhodu, že je nejen symetricky dělené, ale jeho polohu lze upravovat do tří různých poloh. Přístup do vozu usnadňuje čtveřice bočních dveří.

Řidič zvlášť oceňuje možnost nastavení svého sedadla, polohy volantu ve svislém směru, a to v rozsahu 40 mm, a rovněž horního kotevního úchytu bezpečnostního pásu. Výborný výhled z vozu mu zaručuje také vyšší posez. Výhodou je umístění řadicí páky blízko volantu - ve středové konzoli palubní desky. Všichni cestující mají hodně místa nad hlavami.

Auto může být vybaveno řadou prvků, pořád ještě víc vlastních větším automobilům. Řeč je např. o palubním počítači, klimatizaci, elektronickém stabilizačním systému (ESP) či automatizované převodovce.

Jede svižně

Všechny benzínové maloobjemové motory propůjčují tomuto minivozu dostatek síly k poměrně energické jízdě. V nabídce motorů se objevuje dosud nejmenší pohonná jednotka s přímým vysokotlakým vstřikováním nafty technikou common-rail, která má objem 1,3 l a překvapuje jak dynamikou, tak hospodárností.

Silnou stránkou pandy je dále velmi tuhá karosérie a podvozek, který dokáže skvěle vzdorovat nerovnostem. To je vlastnost zvlášť žádoucí pro jízdy po nekvalitních vozovkách našich měst.

Tento praktický vůz však zaujme i cenou, která se u nás odvíjí od 214 900 Kč za verzi s benzínovým čtyřválcem 1,1 l o výkonu 40 kW. Je to zároveň důstojný a technicky výrazně vyspělejší nástupce Fiatů Seicento a Pandy první generace, která se vyráběla za průběžných modernizací neuvěřitelných třiadvacet let.

A pro srovnání ještě, jak hlasovali novináři v národní anketě Auto roku 2004 v ČR. Ti své rozhodnutí zveřejnili týden před evropským verdiktem:

Auto roku 2004 v ČR
1. Mazda 3 160 bodů
2. Ford Focus C-MAX 126 bodů
3. Fiat Panda 120 bodů
4. Renault Sénic 115 bodů
5. BMW řady 5 79 bodů