Hlavní obsah

Před 20 lety skončila výroba automobilů wartburg

Před 20 lety lety skončila 10. dubna 1991 výroba automobilů wartburg, které se spolu s trabanty staly symbolem NDR. Se svou neforemnou karoserií a páchnoucím dvoutaktním motorem působily wartburgy koncem osmdesátých let zastarale a tak nebylo divu, že po pádu Berlínské zdi byl osud těchto vozů zpečetěn.

Článek

Hranaté Wartburgy 353 začaly z továrny v durynském Eisenachu vyjíždět v polovině 60. let, kdy ve výrobním programu nahradily svého elegantního předchůdce s označením 311. Jako většina automobilů východního bloku i nový wartburg trpěl nedostatkem inovací. Nejviditelnějším důkazem byla karoserie, která se za čtvrt století výroby změnila jen v detailech.

Nejzásadnější proměnou prošel wartburg paradoxně nedlouho před ukončením výroby. Přispěl k tomu zákaz registrace nových aut s dvoutaktním motorem, který z důvodů ochrany životního prostředí zavedlo několik západoevropských a skandinávských zemí. V roce 1988 se tak do wartburgů začaly montovat čtyřdobé motory od západoněmeckého Volkswagenu.

Pokus o modernizaci automobilu však vyzněl do prázdna - po pádu železné opony zaplavila východní část Německa vlna ojetých, ale i tak mnohem modernějších aut.

Reklama

Výběr článků

Načítám