Hlavní obsah

První jízda s novým Fordem Focus

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pro Ford je nový Focus nejdůležitějším modelem, jaký letos uvede na trh. Jak se jezdí s focusem 2.0 TDCi jsme společně s dvacítkou dalších českých novinářů vyzkoušeli v okolí jihošpanělského Jerezu.

Článek

První generace Fordu Focus přišla na trh v roce 1998. Tehdejší nástupce Escortu přinesl do nižší střední třídy dynamický a dodnes neokoukaný design (platí především pro verzi hatchback) a skvělé jízdní vlastnosti. Letos se na trh dostává třetí generace a opět bude k dostání ve třech karosářských verzích – hatchback, kombi a sedan. Focus se vyvíjel v Evropě a na jeho platformě bude údajně jezdit deset dalších modelů s modrým oválem na kapotě.

Vedle německé továrny Saarlouis se focus vyrábí také v americkém Michiganu a letos bude spuštěna produkce v ruském Petrohradu. Začátkem roku 2012 odstartuje výroba také v čínském Čchung-Čchingu, kde se nyní staví příslušná továrna.

Globální auto pro celý svět

Ford o novém Focusu mluví jako o globálním autě – prakticky stejná verze bude nabízená po celém světě. To s sebou přináší jednak nižší náklady na vývoj, na druhou stranu se při vývoji muselo udělat několik kompromisů. Tak například design vozu – jak navrhnout karoserii, který se bude líbit v Číně stejně jako v Americe nebo na nejnáročnějším automobilovém trhu světa – starém kontinentu?

Posuzování vzhledu je vždy subjektivní, a přestože zepředu i z profilu vypadá nový focus dynamicky a líbivě, zadní partie se světly protáhlými do boků karoserie se podle nás moc nepovedla. Zadní světla svým vzhledem připomínají mix korejský automobilů s Renaultem Mégane. Dodnes pohledným a mimořádně nadčasovým koncovým světlům první generace Focusu se bohužel nová generace ani nepřiblížila.

Vnitřek vozu působí velmi moderně – množství tlačítek na středovém panelu je možná až příliš velké; navíc široká středová konzole utiskuje řidičovu pravou a spolujezdcovu levou nohu. Jinak je interiér průměrně prostorný, vzadu se ale vyšší cestující neposadí vzpřímeně. Také zavazadlový prostor u testované verze hatchback obstojí; v základním uspořádání nabídne 277 - 363 litrů (podle toho, zda máte v autě plnohodnotnou rezervu či pouze lepicí sadu).

Při výšce 1484 mm, délce 4358 mm a šířce 1823 mm (bez vnějších zpětných zrcátek) je nový model s pětidveřovou karoserií o 16mm nižší, o 21 mm delší, ale o 16 mm užší než současný focus v evropské verzi. Rozvor náprav narostl o 8 mm (nyní 2648 mm).

Komfortnější, ale náročné řidiče nezklame

Focus má pověst řidičsky zajímavého auta. Jak je na tom nová generace, která dostala komfortnější zavěšení a elektrický posilovač řízení? Velmi dobře a už nyní je jisté, že bude patřit k tomu nejlepšímu v nižší střední třídě. Především je třeba si uvědomit, že běžný focus není sportovní auto, jeho cílem je vás vozit každý den do práce a o víkendu do něj naložit manželku a děti a odjet na chalupu.

Focus ale nezklame ani náročné řidiče – hřebenové řízení s elektrickým posilovačem je příjemně tuhé (2,6 otáček mezi dorazy), podvozek s klasicky víceprvkovým zavěšením je dlouho neutrální, než přejde do mírné nedotáčivosti. To už ale musíte jet opravdovou „pilu“.

Na prázdných točitých silnicích v okolí Jerezu, které mají špičkový povrch, se ukázalo, že ochota vrhat se do zatáček, rychle měnit směr je i u třetí generace focusu výtečná. Karoserie se při rychlé jízdě prakticky nenaklání a fakt, že zatáčkou projíždíte trochu rychleji, zjistíte především z pískajících pneumatik.

Během zkušebních jízd jsme si neplánovaně vyzkoušeli i vyhýbací manévr – to když na rovné části okresky zhruba v devadesátikilometrové rychlosti přeběhlo přes cestu drobné zvíře. Rychlý pohled do zpětného zrcátka a poté krátké vyjetí do levého pruhu a vrácení zpět nevyvolalo náklon karoserie, podvozek se choval nezáludně a předvídatelně. Na sedmnáctipalcových pneumatikách bylo auto komfortní, otázkou je, jak se s ním bude jezdit v Česku ...

Také při rychlé jízdě po dálnici, kdy ručka rychloměru vystoupala k číslici 2, se Focus chová jistě a i přes zaznamenatelný aerodynamický hluk od vnějších zrcátek je přiměřeně tichý a dobře maskuje skutečnou rychlost. Spotřeba s dvoulitrovým turbodieselem byla při volnější jízdě okolo 5,5 litru, při razantnějším sešlapování plynového pedálu stoupla k 7,4 litru.

Ford Focus neohromí praktičností – jeho interiér je průměrné prostorný, čím ale zaujme, jsou jízdní vlastnosti, které nabídnout takový mix komfortu a agility jako málokterý vůz. Na podrobnější hodnocení je ale potřeba počkat na test v českých podmínkách a porovnání s VW Golf, který spolu s focusem hraje prim v nižší střední.

Nový Focus se začne prodávat v březnu, prodejní ceny zatím nebyly oznámeny.

Anketa

Ohodnoťte design nového focusu (jako ve škole)
1
22,4 %
2
32,6 %
3
28,2 %
4
10,2 %
5
6,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 9780 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Související články

Tři generace Fordu Focus pohledem designéra

Ford Focus, jenž se začne prodávat zkraje příštího roku, byl jedním z exponátů na poměrně velké výstavní ploše letošního pařížského autosalonu. Požádali jsme...

První video sportovního Fordu Focus ST

Ford Focus nové generace se sice začne prodávat až za dva roky, automobilka ale už nyní zveřejnila první jízdní video. Jde o neobvyklý postup, notabene když...

Nový Focus využívá recyklované oblečení

Ford myslí také na ekologii. Kromě jiného používá recyklované materiály z bavlněného oblečení. Ty se využijí například ve výztuhách podlahových koberců nového...

Výběr článků

Načítám