Článek
První generace Fordu Focus přišla na trh v roce 1998. Tehdejší nástupce Escortu přinesl do nižší střední třídy dynamický a dodnes neokoukaný design (platí především pro verzi hatchback) a skvělé jízdní vlastnosti. Letos se na trh dostává třetí generace a opět bude k dostání ve třech karosářských verzích – hatchback, kombi a sedan. Focus se vyvíjel v Evropě a na jeho platformě bude údajně jezdit deset dalších modelů s modrým oválem na kapotě.
Vedle německé továrny Saarlouis se focus vyrábí také v americkém Michiganu a letos bude spuštěna produkce v ruském Petrohradu. Začátkem roku 2012 odstartuje výroba také v čínském Čchung-Čchingu, kde se nyní staví příslušná továrna.
Globální auto pro celý svět
Ford o novém Focusu mluví jako o globálním autě – prakticky stejná verze bude nabízená po celém světě. To s sebou přináší jednak nižší náklady na vývoj, na druhou stranu se při vývoji muselo udělat několik kompromisů. Tak například design vozu – jak navrhnout karoserii, který se bude líbit v Číně stejně jako v Americe nebo na nejnáročnějším automobilovém trhu světa – starém kontinentu?
Posuzování vzhledu je vždy subjektivní, a přestože zepředu i z profilu vypadá nový focus dynamicky a líbivě, zadní partie se světly protáhlými do boků karoserie se podle nás moc nepovedla. Zadní světla svým vzhledem připomínají mix korejský automobilů s Renaultem Mégane. Dodnes pohledným a mimořádně nadčasovým koncovým světlům první generace Focusu se bohužel nová generace ani nepřiblížila.
Vnitřek vozu působí velmi moderně – množství tlačítek na středovém panelu je možná až příliš velké; navíc široká středová konzole utiskuje řidičovu pravou a spolujezdcovu levou nohu. Jinak je interiér průměrně prostorný, vzadu se ale vyšší cestující neposadí vzpřímeně. Také zavazadlový prostor u testované verze hatchback obstojí; v základním uspořádání nabídne 277 - 363 litrů (podle toho, zda máte v autě plnohodnotnou rezervu či pouze lepicí sadu).
Při výšce 1484 mm, délce 4358 mm a šířce 1823 mm (bez vnějších zpětných zrcátek) je nový model s pětidveřovou karoserií o 16mm nižší, o 21 mm delší, ale o 16 mm užší než současný focus v evropské verzi. Rozvor náprav narostl o 8 mm (nyní 2648 mm).
Komfortnější, ale náročné řidiče nezklame
Focus má pověst řidičsky zajímavého auta. Jak je na tom nová generace, která dostala komfortnější zavěšení a elektrický posilovač řízení? Velmi dobře a už nyní je jisté, že bude patřit k tomu nejlepšímu v nižší střední třídě. Především je třeba si uvědomit, že běžný focus není sportovní auto, jeho cílem je vás vozit každý den do práce a o víkendu do něj naložit manželku a děti a odjet na chalupu.
Focus ale nezklame ani náročné řidiče – hřebenové řízení s elektrickým posilovačem je příjemně tuhé (2,6 otáček mezi dorazy), podvozek s klasicky víceprvkovým zavěšením je dlouho neutrální, než přejde do mírné nedotáčivosti. To už ale musíte jet opravdovou „pilu“.
Na prázdných točitých silnicích v okolí Jerezu, které mají špičkový povrch, se ukázalo, že ochota vrhat se do zatáček, rychle měnit směr je i u třetí generace focusu výtečná. Karoserie se při rychlé jízdě prakticky nenaklání a fakt, že zatáčkou projíždíte trochu rychleji, zjistíte především z pískajících pneumatik.
Během zkušebních jízd jsme si neplánovaně vyzkoušeli i vyhýbací manévr – to když na rovné části okresky zhruba v devadesátikilometrové rychlosti přeběhlo přes cestu drobné zvíře. Rychlý pohled do zpětného zrcátka a poté krátké vyjetí do levého pruhu a vrácení zpět nevyvolalo náklon karoserie, podvozek se choval nezáludně a předvídatelně. Na sedmnáctipalcových pneumatikách bylo auto komfortní, otázkou je, jak se s ním bude jezdit v Česku ...
Také při rychlé jízdě po dálnici, kdy ručka rychloměru vystoupala k číslici 2, se Focus chová jistě a i přes zaznamenatelný aerodynamický hluk od vnějších zrcátek je přiměřeně tichý a dobře maskuje skutečnou rychlost. Spotřeba s dvoulitrovým turbodieselem byla při volnější jízdě okolo 5,5 litru, při razantnějším sešlapování plynového pedálu stoupla k 7,4 litru.
Ford Focus neohromí praktičností – jeho interiér je průměrné prostorný, čím ale zaujme, jsou jízdní vlastnosti, které nabídnout takový mix komfortu a agility jako málokterý vůz. Na podrobnější hodnocení je ale potřeba počkat na test v českých podmínkách a porovnání s VW Golf, který spolu s focusem hraje prim v nižší střední.
Nový Focus se začne prodávat v březnu, prodejní ceny zatím nebyly oznámeny.