Automobil se spotřebou do jednoho litru na sto kilometrů je vysněným projektem současného předsedy dozorčí rady Volkswagenu, Ferdinanda Piëcha. Třetí generace prototypu XL1 je dlouhá 3888 mm, 1665 mm široká a jen 1156 mm vysoká. Délka odpovídá zhruba Fabii, na výšku měří XL1 jako supersport.

Extrémně úsporný prototyp využívá hybridního pohonu typu plug-in - kombinace turbodieselu se vstřikováním common rail (TDI) a elektromotoru s výkonem 20 kW. Převodovka je sedmistupňová, samočinná (DSG), nechybí ani akumulátor  li-ion. Motor TDI 0,8 litru (35 kW / 48 k) byl odvozen od motoru TDI 1,6 litru, který pohání vozy koncernu VW, tedy i škodovky. Motor 0,8 TDI plní emisní normu Euro 6.

XL1 dokáže navíc ujet vzdálenost až 35 kilometrů s čistě elektrickým pohonem, ale co je důležité, má naměřenou průměrnou spotřebu 0,9 litru nafty na sto ujetých kilometrů. Pokud nepočítáme nejrůznější miniaturní, v praxi nepoužitelné prototypy, je XL1 nejúspornější automobil na světě. Palivová nádrž je velká 10 litrů.

Zajímavostí je, že prototypu XL1 stačí k jízdě konstantní rychlostí 100 km/h výkon 6,2 kW/ 8,4 k. XL1 není rychlé auto, ale loudal určitě také ne - 0 na 100 km/h zvládne za necelých 11,9 sekundy a dosáhne elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 160 km/h.

Obrovský podíl na tom má i karoserie z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny (celková hmotnost je 795 kg, samotná karoserie váží 230 kg) a výborná aerodynamika (cx = 0,186). Běžná auta mají tento koeficient odporu více než 2x větší. Vozidlo od VW využívá pneumatiky Michelin s optimalizovaným valivým odporem (vpředu: 115/80 R 15; vzadu: 145/55 R 16).

Hovoří se o představení sériové verze v roce 2013, VW to ale zatím oficiálně nepotvrdil. Prototyp XL1 bude dost možná patřit k milníkům automobilové historie. Otázkou samozřejmě je, jakou spotřebu bude mít sériová verze a kolik bude stát.