Do vývojového centra Škoda Auto v Mladé Boleslavi se jen tak nepodíváte a s fotoaparátem či videokamerou už vůbec ne. Škoda nyní slaví dvouleté výročí výrazného rozšíření technologického centra, které stojí na místě bývalé Mototechny a autosalonu Ford Bospor, a tak dovnitř pustila novináře.

Oblast poblíž Jizery, které nikdo z místních neřekne jinak než Česana, je v zátopové oblasti, proto je architektonicky zajímavá budova vývoje postavená na pilotech a lávkou propojená se starší budovou vývoje.

Technologické centrum Škoda (Česana, Mladá Boleslav)

Klimatická komora umí simulovat i 110 stupňů Celsia.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Na zhruba sedmdesátku novinářů čekalo během prohlídek pět stanovišť, ty nejzajímavější – jako je například prototypová dílna – škodovka vcelku pochopitelně neukázala.

Velmi zajímavá je nová akustická laboratoř, kde se hodnotí úroveň hluků v interiéru a vně vozu. Ve zkušebně nechybí zkušební válce, na kterých se testují i vozy s pohonem 4x4.

Technologické centrum Škoda - akustická laboratoř

Technologické centrum Škoda - akustická laboratoř

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Cílem je, zjednodušeně řečeno, zjistit, které části automobilu dělají hluk a následně se pokusit hluk snížit či odstranit. Automobilka nechává odborníky ale i laiky subjektivně hodnotit, jak se jim určitý zvuk líbí (například zvuk výfuku či zaklapnutí dveří) a podle toho pak akustiku upravuje.

Součástí dlouhodobých zkoušek vozidel jsou i klimatické komory, ve kterých se v extrémních teplotách zkouší, co udělá s lakem dlouhodobé záření slunce, jak se budou chovat plasty v minus třiceti stupních Celsia atd. Klimatická komora dovede „připravit“ teplotu od minus 40 do plus 110 stupňů Celsia.

Technologické centrum Škoda (Česana, Mladá Boleslav)

V Česaně testuje své vozy i VW.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Součástí dlouhodobých zkoušek je i zkouška životnosti jednotlivých částí vozu – například zavírání dveří. Robot během několika týdnů celkem 100 000 krát různou rychlostí otevře a zavře dveře. Jiný robot zase celé dny mačká tlačítka na středovém panelu. Mimochodem, všechny automobily se po zkouškách sešrotují.

V Česaně se provádějí zkoušky pro celý koncern Volkswagen, například mladoboleslavské centrum je zodpovědné za bubnové brzdy (na zadní nápravě) ve všech vozech koncernu, od Brazílie po Austrálii.

Technologické centrum Škoda (Česana, Mladá Boleslav)

Hydraulický robot bouchne dveřmi 100 000 x.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Vývojové centrum samozřejmě úzce spolupracuje s koncernem VW, vidět to bylo například na jednom volkswagenu, který v Česaně absolvoval životností zkoušku v klimatické komoře. Vývojové centrum spolupracuje i s vybranými technickými univerzitami. V současné době zde pracuje 1600 zaměstnanců a očekává se, že Škoda bude experty do Česany ještě přibírat.

Technologické centrum Škoda (Česana, Mladá Boleslav)

Škoda Yeti po crash testu Euro-NCAP

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Technologické centrum Škoda (Česana, Mladá Boleslav)

Litá kola navržená pro škodovky...

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Technologické centrum Škoda (Česana, Mladá Boleslav)

Technologické centrum Škoda (Česana, Mladá Boleslav)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky