1. Jezděte výhradně na zimních pneumatikách – o rozdílných jízdních vlastnostech zimních a letních pneumatik byly popsány stohy papíru. Mějte kvalitní obutí na všech čtyřech kolech, minimální vzorek by měl být 4 mm.

2. Nechte si časovou rezervu – námraza na oknech nebo zasněžené auto znamenají zhruba pět minut práce navíc. S tím je dobré počítat a vyrazit k autu o několik minut dříve. Auto je dobré před vyjetím důkladně očistit od sněhu - pokud to neuděláte, nejenom že hůře uvidíte, ale sníh bude odlétávat na za vámi jedoucí auta, a to rozhodně není pro ostatní řidiče příjemné.

Před nastartováním vozu v mrazech je dobré vyšlápnout spojku; po nastartování (olej je v tu chvíli tuhý) je nutné nevytáčet hned motor do vyšších otáček, ale postupně jej zahřát na provozní teplotu. Také se vyvarujte spouštění elektrických oken hned po nastartování - mohly by se poškodit motorky. Podobný problém může nastat i v případě přimrzlých stěračů.

3. Lopata a lano se hodí vždy - Určitě nic nezkazíte, když budete mít v autě pár kilogramů písku, lano a lopatu. Vyplatí se mít i dostatek paliva v nádrži - pro případ delšího stání v dopravní zácpě. Na delších cestách je dobré mít ještě dostatečnou zásobu potravin a nápojů. Sněhové řetězy se určitě hodí při cestě na hory, v některých úsecích jsou dokonce povinné. Nasazení řetězů na hnanou nápravu není vždy úplně snadné, proto doporučujeme vyzkoušet si nasazení „nanečisto“ - určitě je to lepší, než poprvé nasazovat řetězy v noční chumelenici na horské silničce.

Některé úseky nelze projet bez sněhových řetězů (či pohonu 4x4).

Některé úseky nelze projet bez sněhových řetězů (či pohonu 4x4).

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

4. V zimě to na silnicích „klouže“ - tomu je třeba výrazně přizpůsobit jízdu, což zahrnuje větší předvídavost a nižší rychlost. To samozřejmě neznamená, že na byť zasněžené, nicméně poloprázdné dálnici pojedete čtyřicítkou, je ale nezbytné rychlost přizpůsobit. Mezi auty si nechávejte větší odstup. Na jízdu si nechte dostatečnou časovou rezervu.

5. Pohon 4x4 výhodou, ale zázraky neumí – řidiči s pohonem obou náprav (4x4) mají v zimním období velkou výhodu ze záběru všech čtyř kol. I přes lepší trakci při rozjezdu (zejména do kopce) či zrychlování je nutné si uvědomit, že pohon 4x4 zázraky neumí a dostat se do nezvladatelného smyku je poměrně snadné. Pohon 4x4 sám o sobě vám rozhodně nezaručí, že vaše zimní jízda bude bezpečnější.

6. Brzděte plynule - vozidla vybavená ABS (Anti-lock Braking System) mají výhodu v tom, že se jim při prudkém brzdění nezablokují kola (je možné brzdit a zároveň měnit směr vozidla). Bez systému ABS je nutné brzdit přerušovaně (pumpovat nohou na brzdovém pedálu), aby se kola nezablokovala. Ale na sněhu je potřeba s brzdovým pedálem zacházet opatrně, i pokud má vaše auto ABS.

Také terénní vozidla mají své limity...

Také terénní vozidla mají své limity...

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

I při opatrné jízdě se může stát, že pneumatiky ztratí přilnavost. Smyk můžete na silnici dostat v jakékoliv situaci: při zrychlování, při brzdění nebo při průjezdu zatáčkou. Co dělat? Hlavní zásada: vyvarujte se prudkého sešlapování brzdového pedálu a rychlých pohybů volantem.

7. Jízdu na sněhu natrénujte – najděte si opuštěné parkoviště nebo nepoužívané letiště a vyzkoušejte si, jak se auto chová, když prudce sešlápnete brzdu, zkusíte vyhýbací manévr nebo najedete příliš rychle do zatáčky. Majitelé aut s klasickou ruční brzdou si navíc mohou zkusit, jak se auto chová po zatažení ruční brzdy s vyšlápnutou spojkou (v některých situacích, například když se nezvladatelně řítíte na překážku, je to dobrý způsob, jak auto stočit na druhou stranu).