1. Ještě než zavoláte...

U nových vozů je pravidlem jezdit do autorizovaného servisu, kde obvykle mají lepší zařízení než u menších, neautorizovaných servisů. Starší vozy se naopak vyplatí vozit k osvědčeným menším servisům, které jsou podstatně levnější a často tamní opraváři starším vozům lépe rozumí (neplatí to samozřejmě vždy).

Před objednáním sdělte, jaký problém potřebujete s vozem vyřešit a zda budete chtít půjčit náhradní vozidlo. Je dobré mít po ruce doklady a vědět RZ (SPZ) a vlastnictví vozidla (zda jste vlastníkem vy jako privátní osoba nebo automobil patří například leasingové společnosti).

2. Důkladně vysvětlete závadu

Z vozu před předáním servisnímu technikovi vyndejte osobní věci, těžko se pak dokazuje, že jste v kufru měli zánovní notebook.

Do servisu si s sebou nikdy nezapomeňte vzít malý technický průkaz (Osvědčení o registraci vozidla) a také servisní knížku. Při vyzvedávání automobilu si pak zkontrolujte, zda bylo do servisní knížky autoservisem vše potřebné zaznamenáno. Je to důležité i kvůli záruce mobility, tedy speciálních služeb poskytovaných většinou značek v případě dodržení garančních podmínek výrobce.

Klíčové je při předávání vozidla servisnímu technikovi závadu jasně vysvětlit a případně ukázat. Samozřejmě to může být problém, hlavně pro technicky méně zdatné jedince. V případě na první pohled hůře patrných nebo neobvyklých závad je dobré požadovat zkušební jízdu.

3. Přečtěte si zakázkový list

Zakázkový list, který vám servis vystaví, je důležitým dokumentem. Je na něm seznam požadovaných oprav a úkonů, termín opravy i cena servisního úkonu. Pozor na poznámky drobným písmem (například parkovné za nevyzvednutí automobilu apod.), ale to se u seriózních servisů nestává. Důležité je také zkontrolovat, zda je v zakázkovém listu správně zaznamenaný stav tachometru a stav paliva. Odhad ceny je lepší dát do zakázkového listu spíše menší a trvat na tom, aby každé navýšení částky bylo ze strany servisu telefonicky konzultováno tak, jak předepisuje platná legislativa (pokud je to o více než 10 procent, musíte dát souhlas – telefonicky, e-mailem, osobně apod.).

Pokud máte ve vozidle zabezpečovací zařízení, upozorněte na to techniky a nezapomeňte jim předat klíče nebo jiné zařízení, které zabezpečení „vyřadí z provozu“.

4. Náhradní vozidlo – pozor na existující poškození

Pokud budete mít po dobu opravy od autoservisu k dispozici náhradní vozidlo, trvejte ve vlastním zájmu na podrobném předávacím protokolu, kde budou zapsána veškerá existující poškození automobilu. Důvodem je, aby na vás servis později nemohl vznášet nároky týkající se poškrábaného laku, disků kol či jiných závad a poškození, které jste nezpůsobili. Důležité je také upřesnit si, jak bude probíhat finální účtování – někdy jde o paušální platbu, jindy se přičítá kilometrovné, občas je náhradní vozidlo zdarma. Před převzetím vozu zkontrolujte případná poškození.

5. Převzetí – zkontrolujte namontované díly       

Při přebírání automobilu si před podepsáním podrobně projděte zakázkový list a popis provedených úkonů i účtovaných částek. Technik by vám měl dále předvést nově namontované díly, stav hladiny vyměněného motorového oleje a umožnit vizuální kontrolu všech opravovaných částí. Máte právo si odnést i vyměněné vadné díly, obvykle je ale lepší nechat je v servisu, kde je ekologicky zlikvidují. Při větších opravách by měla být standardní součástí předání i zkušební jízda.

Pokud je s vozidlem něco v nepořádku, není vaše povinnost jej přebrat. Do zakázkového listu pak musí být zaznamenáno, v čem je problém a s čím nesouhlasíte. Jak již bylo řečeno, servis také nesmí navýšit částku uvedenou na zakázkovém listě více než o deset procent, pokud mu to předem telefonicky nebo e-mailem neschválíte.