Na první pohled je nové Mondeo velmi podobné tomu předchozímu, které se již doprodává a jehož životní cyklus je na samém konci. Při bližším zkoumání rozdíly jistě objevíte: vepředu je nově LED technologie pro denní svícení, mřížka chladiče je větší a kapota má trochu jiný tvar. Vzadu jsou jiná světla (i zde jsou diody LED) a malý spoiler (u verze sedan). Litá kola mohou mít rozměr až 19 palců. Technickou zajímavostí jsou samočinně uzavíratelné lamely na přední mřížce chladiče, které snižují aerodynamický odpor a tím i spotřebu paliva.

Nové Mondeo nabídne také několik asistenčních systémů povětšinou použitých již v modelech Galaxy a S-Max. Jedná se například o systém, který vibracemi do volantu upozorňuje na nechtěné opuštění jízdního pruhu, dále je v nabídce monitorování pozornosti řidiče, monitorování mrtvých úhlů, omezovač rychlosti, elektricky ovládaná dětská pojistka zadních dveří nebo zadní parkovací kamera nebo samočinné přepínání dálkových a potkávacích světlometů.

Při jízdě v levém dálničním pruhu nám systém pro sledování mrtvého úhlu opakovaně hlásil přítomnost jiného vozidla, přestože silnice za námi byla prázdná. Nutno ovšem dodat, že všechny zkoušené vozy byly předprodukční a že u jiného testovaného Mondea při cestě zpět se nám tento nešvar již neobjevil.

Nový dvoulitrový zážehový motor

Nový je zážehový dvoulitrový motor přeplňovaný turbodmychadlem, naladěný na 176 kW (240 koní a 340 Nm). Další premiérou pro nové Mondeo je inovovaný vznětový agregát Ford Duratorq TDCi 2,2 l, který má nyní výkon 147 kW (200 koní a 420 Nm).

Oba motory jsme krátce vyzkoušeli – nyní nejsilnější benzínový motor úderně akceleroval a nebyl problém s ním na německé dálnici uhánět i rychlostí nad 200 km/h. Upravený vznětový motor má znatelný turboefekt, ale jinak pracuje výtečně a i přes velký výkon umožňuje v praxi spotřebu mezi 6 – 8 litry nafty.

V interiéru najdete přepracovanou středovou konzolu; dílenské zpracování je dobré, nicméně pracoviště řidiče působí stále poněkud obyčejně. Pochválit musíme čitelnost malého barevného displeje mezi otáčkoměrem a rychloměrem. Prostornost je dostatečná a nevybočuje z očekávání, potěší i velký zavazadlový prostor – u verze sedan nicméně hůře přístupný.

Na okresních silničkách v okolí Mnichova (mimochodem s vynikajícím, bezchybným povrchem) se projevila jedna z pozitivních vlastností Mondea – velmi dobré naladění podvozku. Mondeo se i při rychlých nájezdech do zatáček nenaklánělo, dobře drželo zvolenou stopu a nabídlo i dostatek trakce předních kol. Rovněž ochota měnit směr je – bráno kategorií poměrně velkých a těžkých automobilů střední třídy – rozhodně nadprůměrná. Samozřejmě, s takovým Focusem by jízda na této okresní silnici byla mnohem zábavnější, Mondeo přesto nezklamalo.

Nové Mondeo se v Evropě začalo prodávat v září. Ceny začínají na částce 537 900 Kč (sedan, 1,6, zážehový, 88 kW), verze kombi stojí s tím samým motorem o 30 tisíc korun více.