Název Celica pochází z latinského výrazu coelica tedy „nebeský“ či „božský“. První generace se vyráběla v letech 1970 - 1977 pod sériovým označením A20/35. Svoji premiéru měla na Tokio Motor Show 1970 jako odkaz na svého předchůdce - sportovní model 2000GT. Vyráběla se jako liftback a dvoudveřové kupé.

Druhá generace modelu Celica se vyráběla do roku 1981. U Toyoty u ní šlo o první elektrické vstřikování u řadových šestiválcových motorů o objemu dva litry.

Závodní Toyota Celica

Závodní Toyota Celica

FOTO: Toyota

Toyota Celica GT cOupé (1973)

Toyota Celica GT Coupé (1973)

FOTO: Toyota

Asi nezajímavější byla 4. generace modelu Celica, která se přestala vyrábět v roce 1989. Ta přinesla změnu v oblasti pohonu kol. Dosavadní „zadokolka“ byla nahrazena pohonem předních kol ve spojení s novým dvoulitrovým motorem. Na japonské scéně se objevuje tzv. „Ultimate Celica“ - model GT Four – s pohonem všech kol a elektronickým mezinápravovým diferenciálem. Pohonnou jednotkou byl přeplňovaný dvoulitr s výkonem 190 koní.

Závodní Toyota Celica

Závodní Toyota Celica

FOTO: Toyota

Poslední Toyota Celica sjela z výrobní linky 21. dubna 2006. O nástupci se zatím pouze spekuluje, Toyota vloni na tokijském autosalonu ukázala koncept FT-86, který by měl na čtyřicetiletou historii volně navazovat. Zatím ale není v plánu sériová verze.

V popředí koncept FT86, možný nástupce původních Celic.

V popředí koncept FT-86, možný nástupce původních Celic.

FOTO: Toyota