Pohled do statistik napovídá, že Češi vozidlům typu SUV (sportovně-užitkové vozidlo) moc na chuť nepřišli. V oficiálních statistikách padesáti nejprodávanějších vozů v Česku (leden - červen 2010) napočítáte pouhých šest vozů kategorie SUV. Na pátém místě je Škoda Yeti (od začátku roku do konce června se prodalo 2253 vozů), pak je až na 24. místě VW Tiguan (757 ks), 29. je Nissan Qashqai (602 ks), 35. místo obsadil Hyundai ix35 (530 ks), následuje Suzuki SX4 (511 ks a 37. místo). Posledním SUV v padesátce nejprodávanějších vozů je na 39. místě Honda CR-V (432 ks). Nabídka vozů typu SUV je vysoká, stále jde ale o minoritní kategorii.

Proč (ne)kupovat SUV

Už název této kategorie je poněkud nesmyslný – SUV znamená Sport Utility Vehicle, tedy česky Sportovní Užitková Vozidla. Na někdy i více než dvoutunových a často bezmála pětimetrových autech není nic sportovního, a to i pokud je pohánějí silné osmiválce či dvanáctiválce. Lidé si je kupují kvůli image. Kromě příliš velkých SUV existují samozřejmě kompaktní SUV (například Škoda Yeti), které dávají větší smysl. Pokud přesto uvažujete o SUV, následujících pět bodů důkladně zvažte, než zamíříte do autosalonu.

1. SUV mají vyšší těžiště, které znemožňuje rychlejší jízdu v zatáčkách, na běžné silnici si jízdu s vysokým autem příliš neužijete. Vyšší těžiště se hodí pro jízdu v terénu, ale ruku na srdce, jak často se tam běžné SUV podívá.

Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4

Škoda Yeti

FOTO: maž, Novinky

2. Velká SUV mají o stovky kilogramů větší neodpruženou hmotnost oproti běžným vozům. Jsou tedy méně ekologická a spotřebují více paliva.

3. SUV nepřináší větší vnitřní prostor. Velká auta typu SUV jsou někdy uvnitř až překvapivě malá. Stejnou službu vám udělají kombi nižší střední třídy. Pokud potřebujete ještě více prostoru, jsou na trhu vozy typu MPV (multi-purpose vehicle, velkoprostorová vozidla).

4. Silný argument zastánců SUV – jízda v terénu. Samozřejmě. Ale jak často a v jak náročném terénu? Některá auta typu SUV jsou v terénu docela schopná, ale projedete tankodromem s autem za dva milióny, s dvacetipalcovými litými koly, hladkými silničními pneumatikami a kovovými nášlapy? Nejspíš ne.

A když už to musí být - na dojetí k chatě po zasněžené cestě stačí libovolná čtyřkolka, od Octavie s Haldexem počínaje po Imprezu se stálým pohonem konče. Nebo ještě levněji: kvalitní obutí a zimní řetězy. A kdo potřebuje jezdit v opravdovém terénu a nikoliv po polní cestě, kterou spousta lidí považuje za terén, ten si pořídí opravdový off-road.

BMW X5 (2010)

BMW X5 (2010)

FOTO: BMW

5. Mocný argument – bezpečnost. To říká mnoho lidí: velké auto je bezpečné, což je dobré, když se vybourám. Cílem jízdy autem není vybourat se, ale budiž. Hmotnostně větší auto má v momentě střetu s menším autem výhodu, pasivní bezpečnost SUV je za předpokladu podobné rychlosti vozidel při nárazu lepší než v malých autech – sedíte výš, máte stovky kilogramů navíc, větší délku.

Ale aktivní bezpečnost (vyhnutí se překážce, zastavení vozidla), která je při jízdě v autě důležitější, je v případě těžkých a málo obratných SUV horší.