Brzy tomu bude deset let, co se Craig Bramscher rozhodl investovat své peníze vydělané ve světě počítačů do motorismu. Původně chtěl vyrábět sportovní stroje, při zkoumání možností a potenciálu trhu se však posléze nadchl do elektřiny a motorek. V roce 2009 přišel s modelem Enertia, teď firma ohlásila Empulse. Jde o sportovní stroj montovaný v Oregonu, údajně především z amerických komponentů.

Brammo Empulse

Brammo Empulse

FOTO: Brammo

Empluse bude dodáván ve třech variantách – 6,0, 8,0 a 10,0 – přičemž číslovky označují kapacitu baterií v kWh. Motor stroje je vždy stejný. Má výkon 40 kW (55 koní) a točivý moment 80 Nm. Agregát je překvapivě chlazený vodou. U sériově vyráběné elektrické motorky je to vůbec poprvé.

Brammo Empulse

Brammo Empulse

FOTO: Brammo

Tři různé verze - jiná váha i dojezd

Tři verze motocyklu se v závislosti na kapacitě baterek liší cenou, váhou, dojezdem i dobou dobíjení. Maximální rychlost však zůstává ve všech případech stejná - 163 km/h. Váha nejlevnější varianty s dojezdem okolo 100 kilometrů bude 163 kg. Cenovka začíná na 9995 dolarů (cca 190 000 Kč). Prostřední varianta – 8,0 – nabídne dojezd 130 km a váhu 176 kg. Cena? 11,995 dolarů (cca 230 000 Kč).

U nejsilnější varianty Empulse garantuje výrobce dojezd 160 km, váha je však už těsně pod dvěma metráky (190 kg). Cena je stanovena na 13 995 dolarů (cca 265 000 Kč). Tisková zpráva ale zmiňuje, že ve státech, kde je možné čerpat vládních pobídek a ekologických slev, může údajně klesnout až o polovinu – na 7000 dolarů.

Brammo Empulse

Brammo Empulse

FOTO: Brammo

Pokud jde o baterie, výrobce udává jen velmi obecnou informaci, že jde o typ Lithium-Ion, počet nabíjecích cyklů a tedy životnost zatím není známá. Dá se však předpokládat, že do plné kapacity bude možné baterie nabíjet obvyklých cca pět let. Pak jejich kapacita a tedy i dojezd stroje klesá. Obecně platí, že tento typ baterek je recyklovatelný a po skončení životnosti se dá vyměnit.

Brammo Empulse

Brammo Empulse

FOTO: Brammo

 

Dobíjení v americké síti na 110 V zabere 8, 10, 12 hodin (v závislosti na kapacitě akumulátorů). Vždy je možné dobít motorku na polovinu kapacity a to během 1, 1,5, 3 hodiny (v závislosti na kapacitě). Nabíječka je součástí stroje, kabel je uschován pod sedlem. Dá se čekat, že u evropských verzí (dobíjení 220 V) budou časy kratší.

Brammo Empulse

Brammo Empulse

FOTO: Brammo

Brammo Empulse

Brammo Empulse

FOTO: Brammo

Motorku je možné si u výrobce objednat už teď – stačí složit zálohu 99 dolarů (cca 1900 Kč). Dodání je plánováno v polovině příštího roku. Protože se však firma nerozepisuje o podrobnostech pro Evropu, je pravděpodobné, že jde o termín pro domácí – tedy severoamerický trh. Dá se předpokládat, že Evropané se objednaných strojů dočkají o několik měsíců později.

Brammo Empulse

Brammo Empulse

FOTO: Brammo

Brammo Empulse

Brammo Empulse

FOTO: Brammo