V srpnu 1985 se na veřejnost dostaly první informace o tom, že BMW připravuje nejrychlejší verzi modelu BMW řady 3. První zákazníci se s nejrychlejším BMW řady 3 s interním označením E30 svezli až v polovině roku 1986.

Původní BMW M3 bylo navrženo jako homologační automobil pro závody produkčních vozů (skupiny A). Bylo proto potřeba vyrobit během jednoho roku 5000 kusů. Přestože pro řadu 3 mělo BMW k dispozici šestiválcové motory, nakonec padlo rozhodnutí, udělat nejrychlejší „trojku“ se čtyřválcem. Důvod? Čtyřválec je ve srovnání se šestiválcem lehčí a současně jeho kratší kliková hřídel je tužší a vhodnější pro vysoké otáčky. Motor byl připraven až na 10 000 (!) otáček za minutu. Původem sériový blok s objemem 2,0 litru byl zvětšen na 2,3 litru a došlo k použití čtyřventilové techniky.

BMW M3 (E30) - okruhová závodní verze

BMW M3 (E30) - okruhová závodní verze

FOTO: BMW

Pro nejrychlejší řadu 3 byly charakteristické vypouklé blatníky, které bez problémů pojmou velká závodní kola. Nově řešená je také celá zadní část s širším C sloupkem a více skloněným zadním sklem zlepšujícím aerodynamiku. Nechyběl ani velký zadní spoiler. Sportovní dojem doplňují nové nárazníky a širší prahy. Kompletní přestavbou prošel také podvozek s novým odpružením, tlumiči a samozřejmě i výkonnou brzdovou soustavou, u níž bylo standardem ABS.

První rok, kdy BMW M3 nastoupilo do závodů, vyhrálo nejen titul mistra světa cestovních vozů, ale také evropský titul, stejně tak jako první místo v německém mistrovství cestovních vozů. BMW M3 první generace je jediným vozem, jemuž se podařilo čtyřikrát za sebou mezi roky 1989 až 1992 zvítězit v závodě 24 hodin na Nürburgringu.

BMW M3 (E30)

BMW M3 (E30)

FOTO: BMW

Speciální verze od roku 1988

Objevily se také další verze a speciální edice. V roce 1988 se jednalo o modely „Evolution“ s výkony zvýšenými o 20 k na 215 (verze s katalyzátorem) a 220 k (bez katalyzátoru), které byly zpočátku nabízené jako speciální edice (například Cecotto), ale později se tyto motory dostaly do standardních modelů.

Za pozornost stojí kromě výroby 786 kusů otevřených verzí (ta ale v očích pravověrných příznivců postrádala image sportovního auta) zejména provedení BMW M3 Sport Evolution s motorem zvětšeným na 2,5 litru a s největším výkonem 238 k. Tohoto vozu se vyrobila pouze limitovaná série 600 kusů a dnes je velmi vzácný.

Sehnat kvalitní M3 E30 je velmi obtížné

Výroba první generace BMW M3 skončila v roce 1991 s výrobou 17 970 kusů. Nyní už se zachovalé em-trojky E30 shánějí jen velmi obtížně a je pravidlem, že za zachovalý kus dáte přes půl miliónu korun, více než za ojeté M3 E36 či E46.

BMW M3 E30 je mezi znalci považováno za jedno z nejlépe ovladatelných sportovních aut a to díky pohonu zadních kol, samosvornému diferenciálu, nízké hmotnosti, skvělému motoru a špičkovým jízdním vlastnostem, které é-třicítce dodnes může leckteré sportovní auto závidět. První M3 také je prosto elektronických pomocníků (vyjma ABS), takže automobil má syrový projev a vyžaduje důkladné zapojení řidiče. Laťka byla příliš vysoko - jedno z nejlepších sportovních aut všech dob už se mnichovské automobilce s následující generací M3 E36 nepodařilo překonat. Až v roce 2000 uvedlo BMW vynikající M3 E46 s výkonem 343 koní.

BMW M3 (E30)

BMW M3 (E30)

FOTO: BMW

TECHNICKÉ ÚDAJE - BMW M3 E30
Motor: 2302 ccm, řadový zážehový čtyřválec
Max. výkon: 143–162 kW / 195–220 k při 6750 ot./min.
Max. točivý moment: 230–245 Nm při 4750  ot./min.
0 - 100 km/h:6,7 - 6,9 s
Nejvyšší rychlost:230 - 243 km/h
Průměrná spotřeba:8,0 - 8,8 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1200 kg
Poháněná náprava:zadní
BMW M3 (E36) - následovník legendární M3 E30

BMW M3 (E36) - následovník M3 E30

FOTO: BMW