Hlavní obsah

Před 85 lety se Laurin a Klement spojili se Škodou Plzeň

Novinky, Martin Žemlička

Škoda Auto slaví jubileum 85 let od spojení se společností Škoda Plzeň, kdy získala dnešní název vozů a okřídlený šíp v logu. Toto strategické partnerství trvalo do roku 1945, kdy došlo ke znárodnění významných průmyslových podniků.

Článek

Václav Klement hledal obchodního partnera již před první světovou válkou. Pro udržení konkurenceschopnosti, kdy ve světě docházelo k masovému rozšiřování produkce, vyvstala potřeba velké finanční investice do budov i strojního zařízení. V nelehké poválečné ekonomické situaci se spojení stalo nutným.

20. července 1925 došlo ke spojení mladoboleslavské automobilky s Akciovou společností, dříve Škodovými závody v Plzni, bývalou největší zbrojovkou monarchie. Automobilové oddělení měla plzeňská Škoda už od roku 1919.

Samostatná firma L (Laurin a Klement, továrna automobilů v Mladé Boleslavi) byla koncem prosince 1925 vymazána z obchodního rejstříku. Její logo se však používalo na chladičích vozů ještě několik následujících let a bylo ještě doplněno o okřídlený šíp.

Mladoboleslavská automobilka časem získala určitou nezávislost na své mateřské společnosti a následně začala fungovat pod obchodním jménem ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl).

Za druhé světové války se celý koncern Škoda spolu s Brněnskou zbrojovkou staly součástí Reichswerke Hermann Göring. Vznikla Waffenunion Škoda-Brünn. Po válce v roce 1945, 27. října, došlo ke znárodnění a rozdělení koncernu Škoda.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám