Hlavní obsah

BMW K1600GT – cestovatelský sen mnoha motorkářů

Novinky, Petr Kološ

Šest válců v řadě, výkon 160 koní, sametový běh a příval točivého momentu už od volnoběžných otáček. U BMW slíbili, že vyšlechtí cestovatelský sen mnoha motorkářů. Do roka a do dne se prý objeví na silnicích. Cenovka ale s největší pravděpodobností přeskočí přes 600 tisíc korun.

Článek

Říká se, že ve světě motorů není nic sametovějšího než řadový šestiválec. Poměrně důrazně to propaguje i BMW. Ostatně, právě tato firma se řadovým šestiválcům věnuje celá desetiletí. Samozřejmě máme na mysli automobilovou divizi značky. Teď se však ozvali i z motocyklového oddělení. Firma jejím prostřednictvím oficiálně oznámila, že do výroby putují dva cestovní motocykly s šestiválci: K1600GT a K1600GTL.

Lankům odzvonilo

Motoráři od BMW se pyšní nejužším řadovým šestiválcem v historii (56 cm). Kromě kompaktních rozměrů blízkých čtyřválcům, se jejich motor chlubí i svými výkonnostními parametry, především dostupností točivého momentu. 70% jeho maxima (tzn. cca 123 Nm) je totiž k dispozici už od 1500 ot. /min, což jsou de facto volnoběžné otáčky. Maximální točivý moment – 175Nm - přichází při 5000 otáčkách za minutu. Maximální výkon je k dispozici v 7500 otáčkách při 118 kW (160 koní). Hmotnost motoru je 102,6 kg. O přenos síly na zadní kolo se stará kardanová hřídel.

Díky pokročilým elektronickým ovládacím prvkům bude mít motor několik odlišných ovládacích režimů - Rain, Road a Dynamic. Motorku navíc budou její jezdci ovládat přes tzv. E-plyn (by wire) s elektronickým snímačem.

Hmotnost především

Základem podvozku je litý a hliníkový (podsedlový) rám. Nechybí bavorácké systémy odpružení Paralever a Duolever se systémy elektronického nastavení předpětí ESA II, ABS a kontrolou trakce. Aby konstruktéři motocyklu udrželi hmotnost stroje v přijatelných mezích, použili magnesiové držáky přístrojovky nebo už zmiňovanou hliníkovou podsedlovou část.

Adaptivní motoxenony

Unikátní technickou záležitostí řady K1600 mají být adaptivní xenonové světlomety. V příplatkové výbavě budou světlomety s dvěma krajními pomocnými reflektory a středovým xenonovým projektorem. Ten bude na silnici svítit přes nakloněné zrcadlo.

Aby xenony neoslňovaly protijedoucí šoféry při brzdění, zrychlení nebo změně zatížení, může se projektor otáčet a přizpůsobovat aktuálním podmínkám. Systém zaručuje konstantní nastavení bezpečné výšky světla. Zrcadlo se navíc umí i natočit do stran a poslat světelné paprsky do zatáčky. Systém vyhodnocuje údaje o rychlosti, akceleraci i data z čidel náklonu, použitých už u superbiku BMW S1000RR.

Poslední velkou novinkou nové řady K1600 bude velký barevný multifunkční TFT displej, který kromě rádia, bluetooth, vstupu pro USB i iPod, nabídne i integrovanou satelitní navigaci. Samozřejmostí jsou v této třídě vyhřívané rukojeti i sedadla, tempomat a sofistikovaný palubní počítač.

Rozdíly mezi „GT“ a „GTL“

Pokud jde o odlišnosti jednotlivých modelů, tak verze K1600 „GT“ chce díky vyššímu sedlu nabídnout sportovnější styl jízdy. Model K1600 „GTL“ nabídne tradiční extra pohodlnou turistickou polohu s delšími řidítky a nízkým sedlem, podobně jako je tomu u dosavadní vlajkové lodi K1200LT. Řada „LT“ bude navíc vybavena integrovanou trojicí kufrů. Sériová podoba motorek by měla být odhalena na podzim.

Konkurence se šestiválci příliš nepracuje. Aktuálně je k dostání jen Honda GoldWing, připravuje se Horex a v Česku FGR. Žádný ze strojů ale nevyužívá řadovou konstrukci motoru, tak jako BMW.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám