Sedm desítek odborných novinářů letos nejvíce hlasovalo pro přeplňovaný motor 1,4 MultiAir Turbo, který má ve svém portfoliu italský Fiat. Tento motor používá Alfa Romeo MiTo a Giulietta a Fiat Punto. Ve Fiatu Punto má čtrnáctistovka výkon 105 nebo 135 koní.

Technickou zajímavostí je systém MultiAir. Ten přímo kontroluje přívod vzduchu a vznícení a optimalizuje otevírání sacích ventilů, a to pro každý válec zvlášť. Tím, že odhadne ideální moment pro zavření sacích ventilů, systém zlepšuje efektivnost využití objemu a zvyšuje maximální kroutící moment, a to především za nízkých rychlostí.

V porovnání se standardními motory s podobným výtlakem tento spotřebuje o 10 % energie méně. Maximální kroutící moment je zároveň o 25 % vyšší, spotřeba paliva a emise CO2 jsou sníženy o 10 %, a to i přes to, že motor rychleji reaguje na zrychlení.

Evropské auto roku Alfa Romeo MiTo.

Alfa Romeo MiTo.

FOTO: Alfa romeo

Celkové vítězství patří Volkswagenu s dvakrát přeplńovaným motorem 1,4 TSI. Ten se objevuje například ve Škodě Fabii RS [celá zpráva]. Na druhém místě je přeplňovaný třílitrový motor od BMW, třetí je 6,3 litrový osmiválec AMG od Mercedes-Benzu.

Anketa se koná od roku 1999 a má zvláštní kategorii pro výkonné a nové motory. Jediným českým zástupcem je Tomáš Hyan z časopisu Automobil Revue.

International Engine of the Year 2010: nový motor
body
1. Fiat 1.4 MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) 228
2. Ferrari 4.5 V8 (458 Italia) 200
3. Volkswagen 1.2 TSI (VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Škoda Octavia, Yeti) 134
4. Mercedes-Benz 4,0 Hybrid (S400) 76
5. VW 3,0 TSI Hybrid (VW Touareg, Porsche Cayenne) 71
6. BMW 4.4 V8 (X5 M, X6 M) 68