Až do současnosti byly nárazové testy prověřující tuhost struktury vozu i účinnost zádržných systémů prováděny bez použití brzdové soustavy. Avšak
v moderních automobilech nechybí aktivní systémy varující řidiče před nebezpečně rychle se blížící překážkou, které jsou připraveny použitím brzdové soustavy snížit následky nárazu. Takovéto systémy dnes nabízí BMW, Mercedes-Benz, Audi, Volvo a další. Ne vždy ovšem fungují bezchybně [celá zpráva].

V budoucích nárazových testech se počítá s tím, že právě tyto aktivní bezpečnostní systémy budou taktéž testovány. S předstihem test provedla německá společnost DEKRA nedaleko Hamburku. Použila k němu nové BMW 530d.

Zapojení aktivního brzdění

Přednárazový aktivní bezpečnostní systém spolupracuje, kromě jiného, se systémem adaptivního tempomatu ACC, a pracuje obvykle dvoustupňově. Při rozpoznání nebezpečně rychle se blížící překážky před vozem automobil svého řidiče varuje rozsvícením symbolu červeného vozidla na přístrojové desce nebo na Head-Up displeji. Současně s tím se mírně zvýší tlak v brzdové soustavě, čímž se zajistí její rychlejší reakce na očekávaný začátek intenzivního brzdění.

V případě, že ohrožení přetrvává, nastupuje systém do druhé fáze. V tom okamžiku, kdy už je potřeba rychlá reakce řidiče, navíc k vizuálnímu upozornění zazní ještě akustický signál. V případě, že řidič stále nereaguje, automobil po dobu 1,2 sekundy začne mírně brzdit, což předchází očekávanému stisknutí brzdy řidičem.

Když ale automobil zjistí, že již žádná reakce řidiče není schopna odvrátit náraz do překážky, automobil zahájí intenzivní krizové brzdění. To sice není schopné kolizi zabránit, avšak účinně sníží nárazovou rychlost.

BMW řady 5 (F10)

BMW řady 5 (F10)

FOTO: BMW

Stejně jako ve standardním nárazovém testu EuroNCAP, tak i test společnosti DEKRA proběhl v rychlosti 64 km/h se 40procentním předsazením vozu do deformovatelné překážky. BMW 530d po rozjetí na danou rychlost začalo podle výše popsaného scénáře samočinně brzdit, čímž snížilo nárazovou rychlost jen na 40 km/h. Zmenšení rychlosti nárazu samozřejmě přineslo snížení následků na posádku automobilu.

Předchozí nárazové testy nebraly v úvahu aktivní přednárazové bezpečnostní systémy moderních automobilů. Test společnosti DEKRA ukazuje, že význam vyspělých bezpečnostních systémů je důležitý. Je nepochybné, že se jejich množství bude v budoucnu jen zvětšovat. Testy Euro NCAP zatím tento typ testů neprovádějí.