Vzrůstající obliba vozů se vznětovým motorem podle odborníků souvisí s jejich nižší spotřebou i levnější naftou u tuzemských čerpacích stanic.

Auta na naftu výrazně převládají v prémiovém segmentu. Například nové vozy Audi, BMW nebo Mercedes odjížděly letos z autosalonů ve více než dvou třetinách případů s naftovým motorem. Převládající podíl naftových vozů ale hlásí například i Subaru, které ještě před několika lety diesely vůbec nevyrábělo.

Více aut na naftu než na benzin prodává i domácí Škoda Auto, u které je letos podíl dieselů okolo 54 procent. U sesterského VW je poměr zhruba jedna ku jedné. Naopak výrazně ve prospěch benzinových motorů vycházejí prodeje u Fordu, Peugeotu, Renaultu, Hyundai nebo značky Kia.

Od ledna do dubna se v Česku prodalo 54 603 nových osobních aut, což je o 12 procent více než loni. Nárůst částečně souvisí s přesunem poptávky kvůli nově zavedené možnosti odpočtu DPH nejen na užitkové, ale i osobní auta.