První Meriva přišla na trh v roce 2003 a doposud se jí prodalo více než milión kusů. V podstatě šlo o zakladatele segmentu malých velkoprostorových vozů, určených především pro rodiny s dětmi.

Opel začal už v roce 2005 pracovat na nové generaci Merivy a jednou z hlavním konkurenčních zbraní mělo být otevírání zadních dveří proti směru jízdy. Tento systém byl běžný u vozů do roku výroby 1950, později byl až do roku 2006 zakázán kvůli bezpečnosti zadních cestujících (výjimku měly vozy Rolls-Royce, které však musely podstupovat speciální homologaci).

Opel systém otevírání důkladně vyzkoušel už na prototypech prvních Meriv před pěti lety, do sériové výroby se nicméně dostává až v druhé, která se začne prodávat na počátku července. Ceny na českém trhu zatím Opel nezveřejnil. Pro příští rok je potvrzena verze LPG.

V čem je výhoda zadních dveří, jež se otevírají proti směru jízdy? Dveře FlexDoors se dají otevřít ve velkém úhlu až 84 stupňů (obvyklých je 67 stupňů u klasických dveří). Řešením by bylo použít posuvné dveře, ale ty se u kompaktních modelů kvůli své prostorové náročnosti nepoužívají.

Video

Dveře se otevírají proti směru jízdy

Kladem dveří FlexDoors je i pohodlnější uchycení dětské sedačky a fakt, že otevřené zadní dveře neoddělují dítě od rodiče a ti díky tomu mají lepší přehled o svých dětech. Dveře se od rychlosti 4 km/h automaticky zajistí a nejdou vzadu otevřít, dokud vozidlo nezastaví.

Při délce 4288 mm má nový Opel Meriva o 15 mm delší rozvor, rozchod kol se oproti předchozí generaci prodloužil o 39 mm vpředu a o 45 mm vzadu. Přední a zadní náprava jsou odvozeny od většího modelu Zafira. Nový je také elektrohydraulický posilovač řízení.

Uvnitř vozu je více než 30 odkládacích prostor na drobné předměty. Vzadu není místa přebytek, ale velikostně Meriva uveze i čtyři dospělé pasažéry. Interiér je pořád trochu fádní, zpracování ani výběr materiálů ale Opel podle prvních poznatků neošidil.

Pro Merivu se nabízejí tři benzínové a dva vznětové motory. Základní stokoňová verze je určena spíše pro rozvážně jedoucí řidiče a nabídne jen průměrnou dynamiku. Zajímavější jsou dvě přeplňované verze benzínové čtrnáctistovky, které v okolí Hamburku bez problémů držely cestovní rychlost kolem tachometrových 180 km/h.  Nový motor 1.4 Turbo o výkonu 88 kW (120 k) s točivým momentem 175 Nm debutuje právě v modelové řadě Meriva a nahrazuje dosavadní nepřeplňovaný motor 1,6 l o výkonu 77 kW (105 k). Jedna-čtyřka se nabízí i v silnější verzi o výkonu 103 kW (140 k) a 200 Nm.

Od zahájení prodeje modelů Meriva budou k dispozici dva vznětové motory. Základní turbodiesel 1.3 CDTI o výkonu 55 kW (75 k) s průměrnou spotřebou 4,9 l/100 km. Silnější turbodiesel 1.7 CDTI dosahuje výkonu 74 kW (100 k) a jeho maximální točivý moment činí 260 Nm. Tento agregát se dodává v kombinaci s novou šestistupňovou automatickou převodovkou. V nabídce pro ostatní motorizace jsou i pětistupňové a šestistupňové manuální skříně.

Později v průběhu roku 2010 přibudou tři další vznětové pohonné jednotky: úsporný model ecoFLEX, který bude poháněný motorem 1.3 CDTI o výkonu 70 kW (95 k). Dvě nové verze motoru 1.7 CDTI, obě propojené se šestistupňovou manuální převodovkou, budou poskytovat výkon 81 kW (110 k), respektive 96 kW (130 k).