První Meriva přišla na trh v roce 2003 a doposud se jí prodalo více než milión kusů. V podstatě šlo o zakladatele segmentu malých velkoprostorových vozů, určených především pro rodiny s dětmi.

Opel začal už v roce 2005 pracovat na nové generaci Merivy a jednou z hlavním konkurenčních zbraní mělo být otevírání zadních dveří proti směru jízdy. Tento systém byl běžný u vozů do roku výroby 1950, později byl až do roku 2006 zakázán kvůli bezpečnosti zadních cestujících (výjimku měly vozy Rolls-Royce, které však musely podstupovat speciální homologaci).

Opel systém otevírání důkladně vyzkoušel už na prototypech prvních Meriv před pěti lety, do sériové výroby se nicméně dostává až v druhé, která se začne prodávat na počátku července. Ceny na českém trhu zatím Opel nezveřejnil. Pro příští rok je potvrzena verze LPG.

Opel Meriva (2010)

Opel Meriva (2010)

FOTO: Opel

V čem je výhoda zadních dveří, jež se otevírají proti směru jízdy? Dveře FlexDoors se dají otevřít ve velkém úhlu až 84 stupňů (obvyklých je 67 stupňů u klasických dveří). Řešením by bylo použít posuvné dveře, ale ty se u kompaktních modelů kvůli své prostorové náročnosti nepoužívají.

Video

Dveře se otevírají proti směru jízdy

Kladem dveří FlexDoors je i pohodlnější uchycení dětské sedačky a fakt, že otevřené zadní dveře neoddělují dítě od rodiče a ti díky tomu mají lepší přehled o svých dětech. Dveře se od rychlosti 4 km/h automaticky zajistí a nejdou vzadu otevřít, dokud vozidlo nezastaví.

Opel Meriva (2010)

Opel Meriva (2010)

FOTO: Opel

Při délce 4288 mm má nový Opel Meriva o 15 mm delší rozvor, rozchod kol se oproti předchozí generaci prodloužil o 39 mm vpředu a o 45 mm vzadu. Přední a zadní náprava jsou odvozeny od většího modelu Zafira. Nový je také elektrohydraulický posilovač řízení.

Opel Meriva (2010)

Opel Meriva (2010)

FOTO: Opel

Uvnitř vozu je více než 30 odkládacích prostor na drobné předměty. Vzadu není místa přebytek, ale velikostně Meriva uveze i čtyři dospělé pasažéry. Interiér je pořád trochu fádní, zpracování ani výběr materiálů ale Opel podle prvních poznatků neošidil.

Opel Meriva (2010)

Opel Meriva (2010)

FOTO: Opel

Pro Merivu se nabízejí tři benzínové a dva vznětové motory. Základní stokoňová verze je určena spíše pro rozvážně jedoucí řidiče a nabídne jen průměrnou dynamiku. Zajímavější jsou dvě přeplňované verze benzínové čtrnáctistovky, které v okolí Hamburku bez problémů držely cestovní rychlost kolem tachometrových 180 km/h.  Nový motor 1.4 Turbo o výkonu 88 kW (120 k) s točivým momentem 175 Nm debutuje právě v modelové řadě Meriva a nahrazuje dosavadní nepřeplňovaný motor 1,6 l o výkonu 77 kW (105 k). Jedna-čtyřka se nabízí i v silnější verzi o výkonu 103 kW (140 k) a 200 Nm.

Opel Meriva (2010)

Opel Meriva (2010)

FOTO: Opel

Od zahájení prodeje modelů Meriva budou k dispozici dva vznětové motory. Základní turbodiesel 1.3 CDTI o výkonu 55 kW (75 k) s průměrnou spotřebou 4,9 l/100 km. Silnější turbodiesel 1.7 CDTI dosahuje výkonu 74 kW (100 k) a jeho maximální točivý moment činí 260 Nm. Tento agregát se dodává v kombinaci s novou šestistupňovou automatickou převodovkou. V nabídce pro ostatní motorizace jsou i pětistupňové a šestistupňové manuální skříně.

Opel Meriva (2010)

Opel Meriva (2010)

FOTO: Opel

Později v průběhu roku 2010 přibudou tři další vznětové pohonné jednotky: úsporný model ecoFLEX, který bude poháněný motorem 1.3 CDTI o výkonu 70 kW (95 k). Dvě nové verze motoru 1.7 CDTI, obě propojené se šestistupňovou manuální převodovkou, budou poskytovat výkon 81 kW (110 k), respektive 96 kW (130 k).