Hlavní obsah

První jízda s Audi A8 4,2 TDI

Novinky, Martin Žemlička

Nové Audi A8 je v nabídce německého výrobce nejluxusnějším a zároveň nejdražším modelem. Na trh právě dorazila nová generace, kterou jsme s motorem 4,2 TDI v rámci české premiéry vyzkoušeli na trase Praha-Mariánské Lázně-Praha.

Článek

Audi A8 jsme vyzkoušeli s turbodieselem 4,2 TDI (350 k a 800 Nm); v nabídce je i osmiválcový 4,2 FSI (372 k a 445 Nm), ale vznětový motor nám z hlediska nabízených výkonů (především vysokého točivého momentu) a spotřeby paliva přijde jako lepší volba.

Pro srovnání – zážehový motor je dle očekávání žíznivější  - 9,5 l vs. 7,6 l paliva na 100 km (v praxi počítejte pochopitelně s vyššími hodnotami než jaké udává výrobce z laboratorního měření). Záporem motoru 4,2 TDI je nicméně pohotovostní hmotnost – Audi 4,2 TDI má udávanou hmotnost 1995 kilogramů, u 4,2 FSI je to 1835 kg.

Výkon přenáší na vozovku trvalý pohon všech kol quattro  - mechanický mezinápravový diferenciál přenáší za normálních podmínek 60 % točivého momentu na zadní nápravu a 40 % na přední.

Převodovka má osm stupňů

Automatická převodovka je osmistupňová a řadí inteligentně (lze i sekvenčně) a bez velké prodlevy – v segmentu luxusních (a drahých) sedanů je to naprostá samozřejmost. Mimochodem páka automatické převodovky se nově natáhla do šířky (vzdáleně připomíná páku u jachet) – lze si na ni odložit zápěstí a pohodlněji ovládat touch pad. Páka převodovky je hezká i na pohled.

Audi A8 měří na délku 5137 mm, rozvor náprav je 2992 mm. Místa zde není přehršel, ale dozadu se bez problémů vejdou dva vysocí cestující. Výborná jsou masážní sedadla, která nabídnou pět masážních programů s různou intenzitou „vrnění“. Sympatické je, že masáž si užijí nejenom pasažéři vzadu, ale i řidič či spolujezdec.

Přepracování se dočkal systém MMI, kterým ovládáte vše od rádia až po nastavení tuhosti tlumičů. Ocenit musíme velmi zdařilou grafiku s jasnými barvami, čitelnou i za ostrého slunce (výborně vypadá i 3D grafika navigace). MMI nekomunikuje v češtině (překlad nabídek z němčiny / angličtiny české zastoupení plánuje), díky přehledné grafice a množství obrázků však není ovládání složité.

Zajímavou novinkou je i touch pad s rozpoznáváním písma – například chcete-li zadat název cílové destinace – prstem kreslíte písmena a systém je rozpoznává a doplňuje. Funguje to až překvapivě dobře.

Navigace spolupracuje s převodovkou

Další zajímavostí je přizpůsobení světlometů a převodovky údajům z navigace. Pokud například jedete po okresní silnici, převodovka se tomu přizpůsobí a řadí dostatečně brzy před zatáčkou.

Velmi dobré jsou xenonové světlomety s LED diodami (22 bílých a žlutých diod pro denní světlomety a směrové ukazatele), jež se přizpůsobují aktuálnímu počasí a dopravní situaci (pro zajímavost – kvůli tomu nepotřebuje A8 klasická přední mlhová světla).

Tuzemský importér řeší jeden poněkud netradiční problém – registruje na osm desítek závazných objednávek, více než kolik továrna plánovala pro naši republiku letos uvolnit. Základní cena činí 2,3 miliónu korun (4,2 FSI), turbodiesel je o zhruba sto tisíc korun dražší. Příplatková výbava ale cenu vozu snadno vyšroubuje nad tři milióny.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám