Na počátku 90. let minulého století při mých prvních návštěvách tokijského autosalonu jsem byl doslova unesen tou nekonečnou řadou japonských automobilových vizí. Málokterá však našla cestu do života.

Ale časy se mění. I když ze své futuristické jedinečnosti nic neubral ani letošní 37. tokijský autosalon, pořádaný ob rok jako jedna z nejprestižnějších mezinárodních světových automobilových výstav na přelomu října a listopadu, tam, kde se do studií aut budoucnosti vložilo poměrně dost investic, se dá s velkou pravděpodobností předpokládat, že nebyla vytvořena jen pro exhibici, ale budou se také vyrábět.

Dnes se ve svých představách japonské automobilky stále více orientují na nejrozmanitější potřeby domácí motoristické veřejnosti, přesně v duchu měnícího se životního stylu. Japonci totiž už nechtějí být jen uznávanými workoholiky, kteří jsou ochotni pracovat pro svou firmu od nevidím do nevidím. S rozvojem své společnosti, a tak, jak také více pokukují po okolním světě, silněji vnímají potřebu relaxovat.

:.TIP
:. 154 fotografií z tokijského autosalonu

Důležitým společníkem v tom se pro ně stává auto, od něhož očekávají v rámci rozvíjených osobních aktivit co nejuniverzálnější použití. Automobiloví tvůrci samozřejmě nespí. V současné době se jejich pozornost zvlášť obrací k tak zvaným crossoverům, tedy automobilům, které jdou napříč segmenty, aby reagovali na veškeré požadavky potenciálních zákazníků.

Další zvlášť oslovenou skupinou japonskými tvůrci je mládež. Té jsou určena ta nejroztodivnější vozidla k výletům do přírody a terénním jízdám, vybavená v nejednom případě špičkovou zábavní technikou.

A jaká by to byla relaxace, kdyby se neodehrávala v lepším životním prostředí. A tak další silnou stránkou vystavených studií je právě ohleduplnost "strojů" vůči okolí. Snad už neexistuje žádná japonská automobilka, která by pro to nebyla ochotna něco udělat. Díky tomu byl tokijský autosalon rovněž velkou přehlídkou vozidel vybavených netradičními zdroji pohonu včetně palivových článků.

Z praktického hlediska vše nasvědčuje tomu, že momentálně mají největší šanci na využití hybridy, a to především kombinace benzinového motoru a elektromotoru, kde se silně prosazují především Toyota a Honda. Konzumentem automobilů jsou Japonci velikým. Loni si koupili více než 4,5 miliónu aut, přičemž automobily z dovozu představovaly pouze zlomek. To je do velké míry také odpověď na to, proč v boji o domácího zákazníka jsou japonští výrobci tak agilní na poli vizí. Zastavme se u některých z nich ve fotogalerii.