Hlavní obsah

Svolávací akce a opravy vadných dílů se nevyhýbají žádné automobilce

Novinky, Martin Žemlička

Vzhledem k velké technické, organizační, finanční i personální náročnosti vývoje a následné výrobě moderních automobilů se u nich tu a tam projeví chyby a výrobní závady. Jak vyplývá z přehledu evropského informačního systému RAPEX, ušetřeni nejsou ani výrobci luxusních automobilů.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Pro automobilky jsou masové svolávací akce velmi nepříjemné a snaží se jim proto logicky vyhnout jak jen to jde  - uškodí pověsti firmy, což může znamenat odklon zákazníků a tím i potencionální finanční problémy. Pokud jde o stovky tisíc či dokonce milióny vadných vozidel, nelze to řešit individuálním oslovením zákazníků a snahou případ nemedializovat.

Z poslední doby má největší svolávací akce na kontě pochopitelně Toyota, jenž svolala do servisů milióny svých vozů. Z mediální hysterie, která se spustila napříč celým světem, těžily především úhlavní konkurenti Toyoty, Ford a General Motors. Ale ani těmto výrobcům se v minulosti nevyhnuly problémy - Ford musel v roce 2000 opravovat v USA dva milióny modelů, jimž samovolně zhasínal motor. General Motors zase v roce 2002 svolal na 720 tisíc vozidel kvůli problémům s airbagy. GM i Ford řešily v minulosti v USA problémy s elektřinou, jenž mohly způsobit požár vozidla.

Foto: Heniz-Peter Bader, Reuters

O většině servisních akcí, při které trpí závadou řádově tisíce nejvýše desetitisíce vozů, se nicméně většina veřejnosti vůbec nedozví - výrobci vyzvou majitele ke kontrole v servisu a vadnou součástku mu vymění či opraví. Téměř bez výjimky se jedná o záležitosti, které sice znepříjemňují život s daným vozidlem, v drtivé většině ale nejsou nebezpečné pro posádku. Odstranění závady je bezplatné a obvykle nezabere déle než jeden pracovní den.

Databáze najdete na internetu

Problémy se nevyhýbají prakticky žádnému výrobci. V databázi evropského systému RAPEX lze najít stovky případů jenom za poslední rok. Je zde popsána závada, upřesnění modelů kterých se týká (včetně konkrétního data, kdy se chybná série vyráběla), popis případného nebezpečí i způsob jakým výrobce chybu odstranil (obvyklá je bezplatná oprava).

Velmi zajímavé údaje poskytuje i britský systém VOSA (Vehlicle and Operator Services Agency). Ve zdejší databázi lze nalézt informace o konkrétním modelu (od roku 1992), zadat lze přesné datum výroby. Datum výroby je důležité, protože firmy postupně chyby opravují během samotného výrobního cyklu automobilu a vozidla nesvolávají. Například u modelu Škoda Roomster s VIN kódem TMBVCB5J875025783 a nižším kvůli chybně vedené kabeláži mohlo dojít k pomalému vystřelení airbagů a tedy ohrožení posádky v případě dopravní nehody [celá zpráva].

Kde se dozvíte více informací o chybách automobilů
RAPEX (česky) - odkaz zde
VOSA (anglicky) - odkaz zde

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám