Pokud jedete na silnici obklopené lesem, je dobré zpomalit, protože lesní zvěř se obvykle moc nerozhlíží a ráda přebíhá přímo před projíždějícím autem. Pokud to situace umožňuje (suchá vozovka, za vámi nejede auto), razantně zabrzděte nebo se probíhajícím zvířatům vyhněte. Pokud jedete příliš rychle, vozovka je zasněžená či mokrá a silnici lemují stromy (tj. není kde bezpečně opustit vozovku či zastavit), je bezpečnější se nepokoušet o manévr a zvěř srazit.

Dle zákona si sražené zvíře nesmíte ponechat - dopouštíte se trestného činu pytláctví! Při nehodě zavolejte Policii ČR, která zároveň bude informovat místního mysliveckého hospodáře, který ke zraněné nebo usmrcené zvěři přijede.

Buďte si také jisti, že třeba lesní prasata jsou docela těžká (50 – 90 kg) a náležitě vám při srážce zdemolují předek automobilu. Proto je lepší jet na silnicích vedoucích lesem pomaleji, dbát zvýšené opatrnosti a předvídat.

Video

Jak může dopadnout srážka auta s divočáky

Při jízdě v noci využívejte v nejvyšší možné míře dálková světla (pouze tak, abyste neoslnili auta jedoucí před vámi a proti vám). Pokud je silnice prázdná, jeďte co nejvíce ke středové čáře – na případný vyhýbací manévr budete mít více prostoru.

Pozor i na cyklisty

Na silnicích, zvláště v jarních a letních měsících dávejte pozor, abyste neohrožovali cyklisty. Ti občas nejezdí za sebou, ale klidně dva tři vedle sebe – zdržují, ale také ohrožují sebe i ostatní na silnici. Při objíždění cyklisty zvolte raději větší oblouk a vždy použijte levý a následně pravý směrový ukazatel.

Na okresních silnicích také často dojedete pomalejší vozidlo. Jak správně předjíždět? Především je nutné sledovat situaci za sebou (zda vás někdo nepředjíždí) a před sebou. Důležité je předjíždět výhradně na přehledném (pozor na horizonty!) a dostatečně dlouhém úseku (s výkonnějším autem se vzdálenost nutná pro předjetí zkracuje, ale není dobré mít přílišné sebevědomí).

Při předjíždění buďte v levém pruhu co nejkratší dobu – využijte maximálně výkon, respektive točivý moment motoru. Motor má největší zrychlení v oblasti mezi nejvyšším točivým momentem a výkonem. U dieselových motorů je to zhruba v pásmu 2000 – 3500 (4000) otáček, u benzínových motorů obvykle ve vyšších otáčkách. U benzínových motorů je tak před zahájením předjíždějícího manévru obvykle nutné podřadit o jeden až dva stupně.

Pokud jedete po neznámé silnici, je hustý provoz nebo velké množství zatáček, je bezpečnější "táhnout se" za pomalým vozidlem než hazardně předjíždět!