Proti stejnojmennému vozidlu, které se poprvé představilo světu v roce 2000 a téměř připomínalo mikrovan, je to nastupující o 155 mm delší, o 10 mm širší a o 15 mm vyšší. Tendence nabídnout uživatelům více vnitřního prostoru je přitom více než patrná.

Auto pro Evropu

Kam výhradně pětidveřový pětimístný Ignis dnes zařadit? Rozměrově už určitě zapadá do třídy malých aut, mezi nimiž na našem trhu vládne Fabia.

Vzhledem ke své abnormální výšce, vysokému a zároveň robustnímu podvozku (170 mm nad vozovkou), vyššímu posezu posádky v kabině i možnosti jezdit také jako čtyřkolka, se hodně blíží pojetí automobilu pro volný čas, chcete-li sportovně užitkovému vozu běžně označovanému též SUV. Ale padne mu i označení hatchback - vzhledem k tomu a některým charakteristikám se může srovnávat třeba s Hondou Jazz či Mazdou 2.

Zatímco předchůdce byl poněkud designově nevyvážený, u nového modelu nasadili jeho tvůrci estetickou laťku podstatně výš. Tak se na svět vyklubalo poměrně líbivé auto. Nepochybně to souvisí také s tím, že ignis má být autem pro Evropany.

To už nemluvím o tom, že Ignis bude v Evropě rozhodujícím osobním autem značky přinejmenším do roku 2005, kdy se k jeho výrobě v maďarském závodě Suzuki v Ostřihomi připojí nástupce Swiftu.

Která část karosérie zaujme nejvíc? Někoho reflektory jako velká kukadla, jiného vyzývavá příď, dalšího kolmá koncová světla, která jakoby se odpichovala od koncových sloupků.

Sázka na líbivost

Uvnitř oči doslova magnetizuje dynamická palubní deska, jíž vévodí téměř sportovní volant se silným věncem. Zrak také přitahují budíky rychloměru a otáčkoměru v chromovaných obroučkách. Jejich sklo před odrazy slunečních paprsků chrání jednoduchá kaplička. Tvar středového panelu v dolní části nijak neobtěžuje nohy cestujících. Odkládací kapsy jsou i po stranách tohoto panelu.

Spřízněnost automobilky Suzuki s koncernem General Motors odhaluje některé prvky, které pocházejí především z Opelu Corsa. Třeba přední sedadla. Některé převzaté ovladače však nezapadají do stylizace interiéru. I přesto však vzniká celkový dojem, že tvůrci nového ignisu vsadili i v interiéru na líbivost, která hraje při výběru auta jednu z hlavních rolí.

Také dílenské provedení proti předchůdci je na podstatně lepší úrovni. Při poměrně velkorysém řešení tohoto vozidla zarazí, že se nepamatovalo na nastavitelný volant, a to ani za příplatek. Řidič si musí pomoci výškovým nastavením sedadla. Vzadu si míru svého pohodlí mohou pasažéři vylepšit díky polohovatelným opěradlům asymetricky dělených sedadel.

I pohon 4x4

Praktické jsou široké zadní výklopné dveře. Kufr je však mělký. To souvisí s přípravou na případnou montáž pohonu zadní nápravy v rámci verze 4x4. Na druhé straně je délkový 120milimetrový přírůstek této plochy stejně jako o 122 l větší základní objem zavazadlového prostoru ve srovnání se starým ignisem znát. Teď tento objem činí 236 l, přičemž po sklopení opěradel zadních sedadel se dá zvětšit až na 1145 l.

Na startu třináctistovka

Při nedávné mezinárodní novinářské prezentaci ve francouzském městě Domaine de Divonne jsem v Ignisu mohl vyzkoušet nejvýkonnější agregát - benzínovou patnáctistovku o výkonu 73 kW s manuální pětistupňovou převodovkou (na přání je nabízen jen pro tento motor i čtyřstupňový automat). Vozu propůjčovala slušnou dynamiku.

Vůz s tímto čtyřválcem k nám však dorazí až v prvním čtvrtletí 2004. Ale bude k mání i s pohonem všech kol. A tak uvedení ignisu na český trh je spojeno s benzínovou třináctistovkou.

Jejích 69 kW a rovněž systém proměnlivého časování ventilů (VVT) už jen papírově naznačuje, že za svým výkonnějším sourozencem nebude příliš zaostávat. Ignis 1,3 l VVT totiž zrychluje z 0 na 100 km/h za 11,1 s a dosahuje maximální rychlosti 160 km/h. Je tedy jen o 0,7 s a 10 km/h horší. V průměrné spotřebě je hodnotou 6,5 l benzínu na 100 km o 0,2 l lepší.

Příznivá cena

Ve zhruba stejné době jako Ignis 1,5 l VVT se začne prodávat také verze s moderním turbodieselem 1,3 l DDiS o výkonu 51 kW, nasazeným už například do modernizovaného Fiatu Punto či některých modelů značek GM.

Jeho silnou stránkou je úsporný provoz, neboť si má v průměru brát jen 5 l nafty na 100 km. Ignisu byla při testování přiznána dobrá ovladatelnost, jistota při projíždění zatáček i ve svižnějším tempu, lehké řízení, přesné řazení, obratnost díky malému poloměru otáčení.

Dobrou známku jsem udělil i brzdám, vpředu kotoučovým, vzadu bubnovým. Jen při přejíždění nerovností zjistíme, že vůz má tužší odpružení. Nesporným překvapením bude pro zájemce o tuto novinku cena. Ta je zatím vyhlášena pro třináctistovkovou verzi a pohybuje se od 289 900 Kč do 354 900 Kč.

Přitom už v té základní je pamatováno mj. na dva velkoobjemové airbagy, otáčkoměr, dělená, sklápěcí a polohovatelná opěradla zadních sedadel, stěrač s ostřikovačem pro zadní okno, posilovač, bezpečnostní pásy vpředu nastavitelné a s předpínači a bezpečnostní úchyty dětských sedaček.