I takovou podobu může mít testování novinky. Popsaný zážitek jsem si odnesl z mezinárodní novinářské prezentace magentisu - modernizované vlajkové lodi jihokorejské automobilky Kia Motors.

Rychlá modernizace

Původně byl tento typ vozu určen pro jihokorejský trh. Zkouška prodávat ho v USA však také dopadla velice dobře, takže uzrálo rozhodnutí nabídnout magentis také na starém kontinentu. Je to i v souladu s cíli automobilky, zvýšit odbyt svých aut v Evropě ze 100 000 v roce 2002 na 300 000 v roce 2005. Proto byl vůz, který má rovněž za úkol nahradit typ Clarus a povznést značku Kia výrazněji do střední třídy, k takovým modelům, jako je třeba Nissan Primera či VW Passat, po dvou letech výroby modernizován. Vycházelo se už z velké náročnosti evropských motoristů na takový dopravní prostředek. Konstruktéři upřeli pozornost mj. ke zvýšení komfortu, výkonnosti a bezpečnosti automobilu.

Cílem designerů však bylo nejen zvýšit konkurenční schopnost vozu na náročném trhu sedanů střední třídy, ale i image značky Kia. Ta má smělé plány. V roce 2010 chce být mezi pěti nejvýznamnějšími světovými výrobci automobilů - vedle General Motors, Fordu, Volkswagenu a Toyoty.

Magentis, první model automobilky Kia postavený po fúzi se značkou Hyundai na společné platformě s populární sonatou, byl přestylizován jak v exteriéru, tak v interiéru.

Rafinovanost a elegance

Nový magentis přebírá s výraznými stylistickými rysy charakteristickými pro jeho předchůdce určitou dávku rafinovanosti a elegance. Příkladem toho je například nová svislá členitější mřížka chladiče a dále dvojice světlometů tvarovaných v retrostylu. Tím přední část vozu vytváří dojem větší masívnosti a síly a zároveň se zbavuje původní strohosti.

Boky jsou zvýrazněny liniemi, které se táhnou od středu předních reflektorů po koncová světla. Upozorňují na sebe rovněž velká okna, která významně prosvětlují interiér.

Zádi dominují velké skupinové svítilny, zasahující prakticky z poloviny do víka zavazadlového prostoru. Celkový dojem při pohledu na vůz umocňují nová kola z lehké slitiny. Stylizace karosérie směřuje ke zdůraznění jejího aerodynamického vzhledu a dodává vozu evropštější šmrnc.

Pečlivé zpracování

O interiéru lze zodpovědně prohlásit, že komfort a vzhled je na solidní úrovni. Ať si zákazník zvolí čalounění ve tkanině či kůži, ocení v obou případech nejen jejich kvalitu, ale též vynikající dílenské zpracování. Dojem z precizní ruční řemeslné práce u dražšího provedení vyvolává kombinace leštěného dřeva a kovu. Na straně řidiče překrývá široký parapet sdružené přístroje, zastoupené čtyřmi analogovými ukazateli a multifunkčním displejem LED. Čtyřramenný volant, jenž je výškově nastavitelný, je dodáván na přání s koženým potahem.

K pohodlí řidiče hodně přispívá možnost seřídit si sedadlo (v dražší verzi elektricky) až do osmi poloh. Všechna sedadla mají jiné, tužší výplně, takže poskytují účinnější oporu ve všech jízdních situacích. Výhodou je též, že pravé přední sedadlo se dá sklopit.

Ovladače na středové konzole, která lehce vystupuje z palubní desky, jsou snadno přístupné. Účelným řešením se ukazuje být umístění rukojeti parkovací brzdy blíže k řidiči. Tím se také získalo místo pro loketní opěrku, přispívající k pohodlí za jízdy. Ta je navíc dutá, a tak slouží i jako odkládací schránka. Prostor k uložení různých předmětů včetně map je však v autě celá řada. Kufr o základním objemu 386 l je vybaven úchyty a sítí na upevnění zavazadel.

Interiér, a to také díky velkému rozvoru 2700 mm, působí odlehčeně a poskytuje dostatek místa pro pohodlné cestování pěti osob.

Pro nás dva motory

Na evropský trh včetně českého se magentis bude dodávat se dvěma zdokonalenými benzínovými motory, které prokazují dobrou akceleraci a zároveň hospodárný provoz. Prvním je 16ventilový dvoulitrový čtyřválec, druhým je dvouapůllitrový šestiválec, s nímž auto zrychluje z klidu na stovku za 8,5 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 214 km/h. Je příjemné poslouchat, jak tento motor sametově přede. S ním je také samozřejmě větší požitek tento poměrně těžký vůz řídit. Vedle pětistupňové ručně řazené převodovky lze volit rovněž čtyřstupňovou automatiku s možností sekvenčního řazení.

Oba motory jsou velice kultivované a tiché. Testované vozy se v různých provozních podmínkách chovaly velice stabilně. Vyznačovaly se hladkým, přesným a lehkým řazením. Proti předchůdci jsem zvlášť ocenil plynulejší a tišší řazení prvního a druhého stupně.

Výbava na úrovni

Nový magentis je nositelem široké škály technologických řešení, která zajišťují maximální jízdní pohodu. Zájemci o tento vůz se nabízí např. i samočinná klimatizace s prachovým a pylovým filtrem, speciálně vyladěný 270wattový audiosystém, přehrávač CD se šestinásobným měničem uloženým v kufru či protiprokluzový systém (TCS), jenž navazuje na standardní výbavu protiblokovacím systémem brzd (ABS) s elektronickým děličem brzdné síly (EBD).

Kia, pověstná tím, že dokáže do vozů za velice přijatelné ceny vměstnat velkou hodnotu, z této cesty neustupuje ani v případě své vlajkové lodi.

V ČR se má magnetis objevit v únoru a v základní výbavě má mít mj. dva čelní a dva boční airbagy pro přední sedadla, elektrické ovládání oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a alarmem, ABS, EBD a volant v kůži.

Plavné linie magentisu a zdokonalené jízdní vlastnosti jej předurčují k tomu, aby se mohl stát vozem pro služební, manažerské jízdy. Prostorný interiér a objemný zavazadlový prostor mu však propůjčují také konkurenceschopnost na trhu rodinných sedanů.

Cena magentisu by měla být podle provedení o pět až deset procent vyšší proti předchůdci, jehož základní cena byla založena na 540 000 Kč. Dovozce zamýšlí v prvním roce prodat 50 až 80 těchto aut.