Novinka vstupuje do nejnabitějšího evropského automobilového segmentu, ale nemělo by jí v něm být až zas tak těsno. Je totiž vzhledově atraktivní, technicky vyspělá. Navíc ji její předchůdci doslova vybudovali jedinečné nástupiště: na starém kontinentě se od roku 1978 prodalo 1,9 miliónu "tři-dva-trojek" a z toho na nejnáročnějším evropském trhu - v Německu - více než tři čtvrtě miliónu kusů.

Sedan a hatchback

Pětimístná Mazda 3 se obrací k zájemcům ve dvou verzích: jako pětimístný pětidveřový hatchback a čtyřdveřový sedan. Obě varianty na sebe upozorňují působivým designem - první velmi sportovním nábojem, druhá mimořádnou elegancí hodně připomínající větší Mazdu 6. Obě Mazdy 3 překvapují svou robustností, velikostí a rozvorem. Ten byl zvětšen o 30 mm a překonává 2640 mm dva své největší konkurenty. Těmi jsou nový Opel Astra (2614 mm) a VW Golf V (2580 mm), které měly obdobně jako Mazda 3 svou světovou výstavní premiéru na letošním frankfurtském autosalonu. O přízeň zákazníků se však začnou ucházet až na jaře příštího roku.

Pokud jde o velikost Mazdy 3, leccos o tom vypovídá i délka: při shodné šířce a výšce je u čtyřdveřového sedanu 4490 mm a u hatchbacku 4420 mm, tedy jen o 70 mm menší. Svými rozměry především hatchback přerůstá konkurenci (v průměru o 200 mm) a zároveň společně s některými dalšími parametry i hranice své třídy. V každém případě lze o obou variantách "trojek" říci, že se v nich zrcadlí praktické rodinné auto.

To především. Objem zavazadlového prostoru hatchbacku je 360 l včetně 60 l ve zdvojené podlaze. V sedanu je to 419 l. Jednoznačně z toho vyplývá preference prostoru pro pasažéry, kteří také na zadních sedadlech mohou pohodlně cestovat. A pamatuje se přitom na dlouhány. Těm jen trochu komplikují nastupování poněkud užší zadní dveře u hatchbacku. V sedanu mají přijatelnější tvar.

Duch Mazdy 6 

Zvlášť v interiéru na člověka dýchne duch Mazdy 6. Sportovní, až v nebývalém rozsahu nastavitelný tříramenný volant, dobře odstíněná trojice velmi dobře čitelných budíků s chromovanými obroučkami v kapličce přímo za volantem, středový panel v techno stylu, protažení středové konsole, která nijak neomezuje pohyb nohou...

To vše je zarámováno velmi kvalitními materiály a také vysokou úrovní dílenského zpracování. Všechny ovladače jsou z místa řidiče velmi dobře přístupné. Nejen on si může libovat v pohodlných sedadlech, která jsou vpředu zvýrazněna k lepší boční opoře těl. Příjemné jsou i tužší výplně. Uživatelé ve vozech najdou řadu užitečných odkládacích prostor.

Podvozek na jedničku

Mazdy 3, které jsem poprvé vyzkoušel při mezinárodní novinářské prezentaci v Chantilly u Paříže, měly svou silnou stránku také v mimořádných jízdních vlastnostech. Jedničku zaslouží skvělý podvozek, s nímž už jezdí Ford Focus C-MAX následován novým Volvem S40 a co nevidět ho dostane nová generace focusů. Mazda 3 nabízí i při ostřejší jízdě jistotu. Je až obdivuhodné, jak se podařilo naladit pérování - vyhovuje sportovní jízdě a zároveň je komfortní. Znát je to především při přejíždění příčných nerovností, přes které se auto přenese jen zhoupnutím. Mazda 3 se ovládá s přehledem, posilové řízení nevyvolává žádné rozpaky.

:. Hatchback se bude vyrábět výhradně v pětidveřové verzi

Příkladné chování vozu hodně ovlivňuje též velká tuhost kostry karosérie. Velmi účinný je brzdový systém. Výrobce udává pro suchou vozovku výbornou hodnotu brzdné dráhy: ze 100kilometrové rychlosti vozidlo zastaví na 37 metrech. Nad bezpečností posádky bdí i brzdový asistent, protiblokovací systém brzd (ABS) s děličem brzdného účinku (EBD) a za příplatek i systém kontroly jízdní stability (DSC) s protiprokluzovým systémem (TCS).

Živé motory

Vše, co bylo řečeno výše, je do Mazd 3 naroubováno i v zájmu co nejlepšího využití živých motorů. Testovali jsme tři varianty: 1,6 l (77 kW), 2,0 l (110 kW) a 2,3 l(122 kW), přičemž poslední jako určitou výjimku, neboť je určena pro jiné trhy včetně amerického. Tady však není třeba příliš litovat. Vzhledem k jinému zpřevodování a dalším odlišnostem se motoru 2,3 l dvoulitr hodně přibližuje. Jeho výkon se přitom dá velmi efektivně využít díky krátkým převodům skvěle fungující přesné převodovky. Ale dvoulitr okouzlí i akusticky, neboť jeho zvukomalebnost je uměleckým dílem.

Ale dynamikou se nedala zahanbit ani šestnáctistovka, která se jako její sourozenci pyšní proměnným časováním ventilů. Sprint na stovku s ní vůz zvládá za 11 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 182 km/h. Výrobce udává průměrnou spotřebu 7,2 l benzínu na 100 km. Pro srovnání uvádím hodnoty dvoulitru: 9 s, 200 km/h a 8,2 l na 100 km.

Dnes přijíždí k nám

Avšak šestnáctistovka není tou nejslabší verzí. Základním motorem bude benzínový čtyřválec 1,4 l (62 kW), který se však dostane jen pod kapoty hatchbacků, a to z jara příštího roku. Ze spolupráce Fordu a PSA Peugeot Citroën dále "trojka" převezme moderní turbodiesel 1,6 l - ve výkonnější variantě o 81, ve slabší o 66 kW.

Tuzemského zájemce o tyto dynamické automobily zřejmě až překvapí zajímavá cena základního modelu. Tím je hatchback 1,4 l za 419 900 Kč, který už v základní výbavě nabídne například šestici airbagů, elektrické ovládání oken předních dveří a zpětných zrcátek, výškově i podélně nastavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, audiosystém Mazda, vyhřívaná zpětná zrcátka a ABS s EBD. Cena hatchbacku 1,6 l začíná na 459 900 Kč, sedanu s tímto motorem jako základním na 469 900 Kč.

Hatchback bude zatím k mání s výkonnějším dieselem od 559 900 Kč. Ke všem těmto cenám se váže výbava Comfort, která je rozvíjena dvěma bohatšími úrovněmi Touring a Sport. A teď to nejdůležitější. Mazda 3 vstupuje na český trh právě v těchto dnech.