Od té doby vyrobila automobilka Audi, respektive koncern Volkswagen více než pět miliónů motorů TDI. Audi vyrábí vznětové motory již více než 30 let. Prvním byl atmosféricky plněný pětiválec se vstřikováním do předkomory, který byl představen v roce 1978. Tehdejší motory ale měly nekultivovaný chod.

První motor TDI byl uveden na trh koncem roku 1989 v modelu Audi 100 Avant. Pětiválec s rozdělovacím vstřikovacím čerpadlem poskytoval z objemu 2461 cm3 největší výkon 88 kW (120 k) a maximální točivý moment 265 Nm při 2250 otáčkách. Díky tomu model Audi 100 2.5 TDI nabídl  největší rychlost téměř 200 km/h při kombinované spotřebě paliva 5,7 l/100 km.

Zalulacené zadní světlomety jsou pohledné.

Také Škoda Fabia používá motory TDI.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

V roce 1991 následoval menší čtyřválec 1.9 TDI s 66 kW (90 k) a 182 Nm pro vozy Audi 80. O čtyři roky později jej doplnila výkonnější varianta 81 kW (110 k) s novým turbodmychadlem VTG, jehož nastavitelná geometrie rozváděcích lopatek umožnila spontánnější nárůst točivého momentu již od nejnižších otáček.

Motory TDI jsou používané napříč téměř všemi modely koncernu Volkswagen, včetně modelů Fabia, Octavia a Superb. Motory TDI se vstřikováním čerpadlo-tryska nabízejí velký výkon při relativně nízké spotřebě nafty (5-6 litrů v kombinovaném režimu), nevýhodou je ale turboefekt a především nekultivovaný chod. Tento nešvar odstranilo vstřikování common-rail, jímž jsou nové TDI motory koncernu VW vybavovány.