Hlavní obsah

Čím jsme jezdili před listopadem 1989: stopětkami a fiaty z Tuzexu

Novinky, ČTK, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Polistopadový vývoj tehdejšího Československa měl pozitivní vliv také na řidiče - mnohonásobně se rozšířila nabídka a kvalita vozidel, rostla kvalita služeb i silniční síť (mnohonásobně se ovšem zvýšil provoz). Čím jsme jezdili před rokem 1989 a čím jezdíme nyní?

Článek

Dříve se na ně musely čekat několikadenní fronty a pokud jste měli štěstí a dostalo se na vás, zaplatili jste za vysněné auto v tehdejším Československu zhruba roční průměrný plat. Škody 105 a 120, Trabanty a „žigulíci“ (VAZ 2101, později Lada 1200), před listopadem 1989 nejrozšířenější auta u nás, nyní minorita, jenž se neustále zmenšuje.

V roce 1989 jezdilo v Československu 576 tisíc „stodvacítek“, 132 tisíc trabantů a 156 tisíc ruských vozů VAZ 2101. Nyní jsou počty těchto vozů řádově o desítky tisíc kusů nižší a neustále se snižují. Mnoho motorových stařečků končí na vrakovišti – kvůli ekologické dani jsou tyto vozy prakticky neprodejné.

Srovnávat výběr aut za socialismu a nyní nemá smysl – kvalita automobilů, jejich komfort, výkon či spotřeba jsou na zcela odlišné úrovni. Většinu automobilů si můžete odvézt ihned z autosalonu, v Česku nechybí oficiální zastoupení všech důležitých světových značek – včetně těch luxusních a sportovních jako například Bentley, Aston Martin, Porsche, Lamborghini či Ferrari.

Auta jsou cenově výrazně dostupnější

V roce 1989 byl průměrný plat 2504 korun, na konci roku stála tehdejší žhavá novinka Škoda Favorit 84 600 korun – tedy 33,8 průměrných platů.

Průměrný plat za rok 2008 činil 23 430 korun, nyní stojí nejlevnější Fabia hatchback s tříválcovou dvanáctistovkou 219 900 korun, nebo přepočteno na průměrné platy – 9,4 průměrného měsíčního platu. Pro srovnání: cena benzínu se zvýšila z osmi korun za litr v roce 1989 na zhruba 28 korun, cena motorové nafty pak vzrostla ze 7,50 Kčs na 26 Kč.

V roce 1989 v Československu na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele, nyní to je 2,38 obyvatele.

Domácí Škoda si během celých 20 let udržela pozici nejrozšířenější značky na trhu, ale její podíl klesá. Například v roce 1996 tvořily vozy z Mladé Boleslavi 57 procent registrovaných aut v ČR, letos to bylo o 30 procentních bodů méně.

Škoda již také není jediným tuzemským výrobcem osobních aut. Přibyly automobilky TPCA v Kolíně a Hyundai v Nošovicích, které dohromady se Škodou loni vyrobily přes 947 000 aut a letos by se měly produkcí přiblížit jednomu miliónu. V roce 1989 Škoda vyrobila 404 000 aut.

Technická data Škoda 105
Škoda 105 s motorem o objemu 1046 cm3 a Škoda 120 s motorem 1174 cm3 byly dva základní modely typu interně značeného 742. Vyráběly se v různých úpravách a v průběhu let se postupně měnily.
Tyto změny neznamenaly jen úpravy karoserie. Od roku 1983 se vozy typu 742 vyráběly např. s širším rozchodem kol, hřebenovým řízením, třináctipalcovými koly či plastovými nárazníky.
Výrobní řada: Škoda 105 S; 105 L; 105 GL; 105 SP (typ 742)
Výrobní období: 1976 – 1987
Počet vyrobených kusů: 840 561
Charakteristika: osobní automobil s pohonem zadních kol
Motor: čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za zadní nápravou
Objem motoru: 1046 ccm
Výkon: 33,1 kW při 4800 ot./min.
Točivý moment: 72,8 Nm při 3000 ot./min.
Převodovka: v bloku s motorem, v podélném uspořádání: převodovka - rozvodovka – motor
Rychlost: 130 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 24 s
Spotřeba: 6,3 až 9,5 litrů na 100 km
Podvozek: bezrámová konstrukce
Rozměry: (do roku 1983) 4160 x 1595 x 1400 mm, (od roku 1983) 4200 x 1610 x 1400 mm
Váha: pohotovostní podle typu a provedení 855 až 915 kg
Karoserie: celokovová; samonosná; uzavřená; Škoda 105 S; 105 L; 105 GL – pětimístný sedan; Škoda 105 SP – servisní vůz s dvoumístnou karoserií sedan
Zdroj: Škoda Auto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám