Článek
Dříve se na ně musely čekat několikadenní fronty a pokud jste měli štěstí a dostalo se na vás, zaplatili jste za vysněné auto v tehdejším Československu zhruba roční průměrný plat. Škody 105 a 120, Trabanty a „žigulíci“ (VAZ 2101, později Lada 1200), před listopadem 1989 nejrozšířenější auta u nás, nyní minorita, jenž se neustále zmenšuje.
V roce 1989 jezdilo v Československu 576 tisíc „stodvacítek“, 132 tisíc trabantů a 156 tisíc ruských vozů VAZ 2101. Nyní jsou počty těchto vozů řádově o desítky tisíc kusů nižší a neustále se snižují. Mnoho motorových stařečků končí na vrakovišti – kvůli ekologické dani jsou tyto vozy prakticky neprodejné.
Srovnávat výběr aut za socialismu a nyní nemá smysl – kvalita automobilů, jejich komfort, výkon či spotřeba jsou na zcela odlišné úrovni. Většinu automobilů si můžete odvézt ihned z autosalonu, v Česku nechybí oficiální zastoupení všech důležitých světových značek – včetně těch luxusních a sportovních jako například Bentley, Aston Martin, Porsche, Lamborghini či Ferrari.
Auta jsou cenově výrazně dostupnější
V roce 1989 byl průměrný plat 2504 korun, na konci roku stála tehdejší žhavá novinka Škoda Favorit 84 600 korun – tedy 33,8 průměrných platů.
Průměrný plat za rok 2008 činil 23 430 korun, nyní stojí nejlevnější Fabia hatchback s tříválcovou dvanáctistovkou 219 900 korun, nebo přepočteno na průměrné platy – 9,4 průměrného měsíčního platu. Pro srovnání: cena benzínu se zvýšila z osmi korun za litr v roce 1989 na zhruba 28 korun, cena motorové nafty pak vzrostla ze 7,50 Kčs na 26 Kč.
V roce 1989 v Československu na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele, nyní to je 2,38 obyvatele.
Domácí Škoda si během celých 20 let udržela pozici nejrozšířenější značky na trhu, ale její podíl klesá. Například v roce 1996 tvořily vozy z Mladé Boleslavi 57 procent registrovaných aut v ČR, letos to bylo o 30 procentních bodů méně.
Škoda již také není jediným tuzemským výrobcem osobních aut. Přibyly automobilky TPCA v Kolíně a Hyundai v Nošovicích, které dohromady se Škodou loni vyrobily přes 947 000 aut a letos by se měly produkcí přiblížit jednomu miliónu. V roce 1989 Škoda vyrobila 404 000 aut.
Technická data Škoda 105 |
---|
Škoda 105 s motorem o objemu 1046 cm3 a Škoda 120 s motorem 1174 cm3 byly dva základní modely typu interně značeného 742. Vyráběly se v různých úpravách a v průběhu let se postupně měnily. |
Tyto změny neznamenaly jen úpravy karoserie. Od roku 1983 se vozy typu 742 vyráběly např. s širším rozchodem kol, hřebenovým řízením, třináctipalcovými koly či plastovými nárazníky. |
Výrobní řada: Škoda 105 S; 105 L; 105 GL; 105 SP (typ 742) |
Výrobní období: 1976 – 1987 |
Počet vyrobených kusů: 840 561 |
Charakteristika: osobní automobil s pohonem zadních kol |
Motor: čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za zadní nápravou |
Objem motoru: 1046 ccm |
Výkon: 33,1 kW při 4800 ot./min. |
Točivý moment: 72,8 Nm při 3000 ot./min. |
Převodovka: v bloku s motorem, v podélném uspořádání: převodovka - rozvodovka – motor |
Rychlost: 130 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h: 24 s |
Spotřeba: 6,3 až 9,5 litrů na 100 km |
Podvozek: bezrámová konstrukce |
Rozměry: (do roku 1983) 4160 x 1595 x 1400 mm, (od roku 1983) 4200 x 1610 x 1400 mm |
Váha: pohotovostní podle typu a provedení 855 až 915 kg |
Karoserie: celokovová; samonosná; uzavřená; Škoda 105 S; 105 L; 105 GL – pětimístný sedan; Škoda 105 SP – servisní vůz s dvoumístnou karoserií sedan |
Zdroj: Škoda Auto |