Toyota byla úspěšná už vloni se svým malým městským vozem iQ. Za třicet uplynulých ročníků tak získala Toyota titul Japonské auto roku podeváté (například modely Soarer, MR2, Yaris, ale také 1. generace hybridního modelu Prius).

Od uvedení na světový trh bylo prodáno téměř 1,5 miliónu Priusů. Tento vůz naznačil trend hybridních vozů pro příští léta, jeho spotřeba ovšem nebyla nikterak nízká a na čistě elektrický pohon ujel Prius minimální vzdálenost. Sporné bylo také například získávání lithia pro jeho baterie v jižní Africe a jejich konečná montáž v Číně (spojená s následným transportem do továrny).

Obdoba evropské ankety COTY

Třetí generace modelu Prius využívá k vlastnímu pohonu systém Hybrid Synergy Drive, který kombinuje výkon spalovacího motoru o objemu 1,8l a elektromotoru. Výsledkem je celkový výkon systému 136k, kombinovaná spotřeba 3,9l na 100 km a 89g CO2 na jeden ujetý kilometr.

Volba Japonského auta roku vychází z podobného schématu jako prestižní anketa Auto roku v Evropě (COTY). V odborné porotě zasedá 61 členů, kteří jsou každým rokem v dubnu nominování výkonným výborem JCOTY (The Japan Car of the Year), složeným především z šéfredaktorů a redaktorů významných japonských motoristických médií.