Dominanci japonských automobilek v Tokiu letos podle agentury Reuters naruší pouze dvě menší zahraniční značky Lotus a Alpina. Předchozího tokijského autosalonu, jenž se uskutečnil v roce 2007, se přitom zúčastnily například německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW či americké General Motors a Ford Motor.

"Vzhledem k obtížnému ekonomickému prostředí a omezeným zdrojům jsme museli učinit některá velmi obtížná rozhodnutí, která zahrnovala neúčast na tokijském autosalonu," uvedla automobilka Ford.

Automobilky se soustředí na Čínu

Zahraniční výrobci se drží stranou rovněž kvůli letargii japonského trhu s automobily. Prodej aut v Japonsku se loni propadl o 6,5 procenta na 3,21 miliónu vozů, tedy na nejnižší úroveň za 34 let.

Automobilky proto více láká například šanghajský autosalon, který se koná v dubnu. Prodej automobilů v Číně se za prvních devět měsíců letošního roku zvýšil o 34 procent na 9,66 miliónu vozů. V celém letošním roce by měl podle odhadů překonat 12 miliónů aut. Čína by tak měla poprvé v historii z hlediska celoročního prodeje vystřídat Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa.