"Pokud se mají elektromobily stát zelenou alternativou, musí se v palivovém mixu produkce elektřiny omezit podíl uhlí nebo se musí vyvinout čistší technologie spalování uhlí," řekl ke zprávě šéf autorského týmu "Skryté náklady energie" Jared Cohon. Dodal, že větší podíl na produkci elektřiny v USA musí získat jádro a obnovitelné zdroje, jinak elektromobily nebudou o nic "zelenější" než auta na ropná paliva.

Zhruba polovina elektřiny v USA se vyrábí spalováním uhlí, které emituje mnohem více znečišťujících látek, ohrožujících lidské zdraví než ropné uhlovodíky. Tradiční spalování uhlí také například proti zemnímu plynu produkuje asi dvojnásobek jinak neškodného oxidu uhličitého, jehož emise podle současných převládajících vědeckých teorií způsobují globální oteplování.

Zpráva vyčíslila škody způsobené energetickou produkcí v USA na lidském zdraví, zemědělství a rekreaci v roce 2005 na 120 miliard dolarů (asi 2,1 biliónu Kč). Produkce elektřiny byla zodpovědná za více než polovinu těchto škod.

Toyota Prius Plug-In hybrid (koncept)

Toyota Prius Plug-In hybrid (koncept)

FOTO: Toyota

 

Současný stav nahrává benzínovým autům

Výrazné škody na zdraví a životním prostředí působí také výroba elektromobilů, kde je energeticky náročná zejména produkce baterií. Tyto náklady mohou být u elektromobilů o zhruba 20 procent vyšší než u běžných automobilů.

Náklady emisí z výroby a provozu elektromobilů v roce 2005 se podle zprávy pohybovaly mezi 0,20 centu až 15 centy na ujetou míli, zatímco u benzinových aut to byli mezi 0,34 centu a maximálně 5,04 centu na míli. Zpráva také odhaduje, že pokud se v USA výrazně nezmění energetický mix, budou provoz a výroba elektromobilů nákladnější proti benzinovým autům ještě v roce 2030.