Na rozdíl od nich však není jen terénním vozem, ale zároveň luxusním sedanem se sportovním duchem. Tento vůz je zároveň výsledkem spolupráce s automobilkou Porsche, která své "dvojče" představuje pod označením Cayenne.

Základní rozdělení síly přebírá u čtyřkolky VW Touareg rozdělovací převodovka, jejíž součástí je mezinápravový diferenciál s lamelovou spojkou. Při jízdě v běžných podmínkách dělí výkon motoru mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50. Při prokluzu kol uzavře řídicí elektronika plynule lamelovou spojku tak, aby se výkon přenášel na kola s lepšími záběrovými schopnostmi. V extrémním případě dokáže jedno kolo přenést celkový výkon motoru. Tento proces ještě dále dolaďují elektronické závěry diferenciálů přibrzďováním kol.

V těžkém terénu lze elektricky aktivovat redukční převod. Ztratí-li kola jedné nápravy schopnost výkon přenášet, automaticky začne působit závěra mezinápravového diferenciálu, která se dá ovládat i manuálně. Ti náročnější si mohou za příplatek pořídit ještě samočinně nebo mechanicky přiřaditelnou uzávěru zadního diferenciálu. S rozjezdem vozu v kopci pomáhá řidiči systém hillholder. Při jízdě z kopce přeřadí šestistupňová samočinná převodovka až na "dvojku" a zásluhou krátkého terénního převodu poslouží jako účinná motorová brzda. Ještě lépe funguje, když stupně volíme tiptronicem. Pak využijeme redukovanou "jedničku", která vůz automaticky přibrzďuje, aniž by se řidič dotýkal brzdového pedálu.

Jako luxusní sedan

Pokud jde o techniku podvozku tam není touareg žádným opravdovým off-roadem. Robustní dvojitá příčná ramena na přední i zadní nápravě s akusticky izolovaným rámem zaručují vyšší komfort i odhlučnění na úrovni luxusního sedanu. Základní verze V6 je vybavena ocelovými pružinami, špičková V 10 TDI pak samočinně nebo mechanicky nastavitelným systémem vzduchového odpružení. Při normální rychlosti zůstává standardně na úrovni světlé výšky 215 mm, od 120 km/h se snižuje na 190 mm a od 180 km/h poklesne ještě o dalších 10 mm.

V terénu lze světlou výšku zvýšit na 240 mm, od 80 km/h klesá automaticky na normální úroveň. Pokud ve zvýšené poloze stiskneme tlačítko LOCK, zůstane touareg "nahoře", ale nepojede rychleji než 80 km/h. V extrémních případech lze výšku zvýšit až na 300 mm, kdy nájezdový i přechodový úhel vylepšují terénní průchodnost. Nastupování, vystupování či manipulace se zavazadly probíhá ve výšce 160 mm.

Systém vzduchového odpružení doplňují samočinně nastavitelné tlumiče do polohy Comfort, Sport nebo Auto. Nejen suverénní stoupavost je znakem vynikajících terénních vlastností. V pohodě zvládne též náklon 35 stupňů a může se naklonit až na maximálních 45°. Zvýšená vodotěsnost umožní brodění vodou půl metru hlubokou či 580 mm u verzí se vzduchovým odpružením.

Zatím dva motory

K vyspělému podvozku dodává VW zatím dvě pohonné jednotky. Pětilitrový vznětový desetiválec biturbo s přímým vstřikem dosahuje výkonu 230 kW při 3750 ot./min. Hodnota 750 Nm při 2000 ot./min. znamená, že disponuje mezi diesely používanými v osobních vozech největším točivým momentem. Po osmi sekundách s autem můžete uhánět "stovkou" a zrychlovat až na 225 km/h.

Slabší 3,2litrový zážehový šestiválec o výkonu 161 kW a točivém momentu 305 Nm se naopak zřekl podvozku se vzduchovým odpružením. Přestože nedosahuje rekordních hodnot (zrychluje z klidu na stovku za 9,8 s a vyvine rychlost až 206 km/h), v terénu se neztratí ani se šestirychlostní mechanickou převodovkou. S tou vyjde na 1 485 300 Kč, s tiptronicem na 1 558 600 Kč.

Ve stylu phaetonu

Interiér si v ničem nezadá s luxusem nedávno představeného phaetonu. Teprve uvnitř zjistíte, jak velký touareg opravdu je. Řidič však může lehce přehlédnout i nějaký ten ovladač. Vždyť jen třeba multifunkční volant má více spínačů než Land Rover Defender dohromady. Všechny ovladače jsou logicky uspořádané a lehce dosažitelné, to platí rovněž o jasně stylizovaných přístrojích. Ale existují i další "drobnosti" - hlavní monitor na středové konzole a několik menších LCD zobrazují všechny důležité informace, včetně ukazatele úhlu natočení kol, což oceníte právě v těžkém terénu.

Špičková verze Touareg V10, s níž chce VW přesvědčit především Američany o kvalitách vznětových motorů, je opravdovým terénním vozem, který se nemusí bát žádné konkurence, ale na druhou stranu může zákazníka uchvátit i jako prostorný sedan luxusní třídy. Cenou 2 336 000 Kč není sice pro každého, ale letos přijdou i další verze. Kromě 4,2 V8 se objeví také pětiválcový turbodiesel 2,5 l. Bude sice méně luxusní, ale stejně off-roadový, a hlavně cenově dostupnější. Pro tyto verze však ceny zatím nebyly stanoveny.