Tento pětimístný vůz nižší střední třídy měl světovou výstavní premiéru nedávno na pařížském autosalónu pod označením tradičním pro kombíky z Fiatu, tedy SW (Station Wagon), avšak na následné mezinárodní novinářské prezentaci v Turíně jsem se s ním setkal už pod jiným přídomkem, a to MW (Multi Wagon). Auto je totiž ukázkou sbližování segmentů kombi a víceúčelových vozů (MPV).

Rozměrově výrazný

Porovnáme-li rozměry s jeho kratšími jmenovci, pak máme před sebou obra. Celkovou délkou 4516 mm "emwéčko" přerostlo hatchbacky o 336 mm. Vzhledem k tomu markantně vyniká více než metrový zadní převis. Robustnost a větší prostornost mu dává io 95 mm větší výška. Ta přispěla rovněž k dosažení nadprůměrného zavazadlového prostoru o základním objemu 510 l. Tím značně překonává hatchbacky Stilo - třídveřový o 205 a pětidveřový o 140 l.

V nejvyšší úrovni výbavy Dynamic se zadní sedačky dají podélně posouvat o 150 mm, takže základní objem kufru ještě narůstá o cenné litry. Sklopením zadních sedadel se dvojčlenná posádka dostane až na úctyhodných 1480 l. A srovnání s konkurencí? Podívejme se na etalon v této třídě představovaný Peugeotem 307 Break a také na Škodu Octavii Combi. Stilo dlouhé 4516, široké 1756 a vysoké 1570 mm při rozvoru náprav 2600 mm je ve srovnání s uvedeným peugeotem o 97 mm delší, o jeden milimetr užší, o 26 mm vyšší, o 108 mm kratší v rozvoru a má o 84 l menší základní objem zavazadlového prostoru. Proti Octavii Combi je o tři mm delší, o 25 mm širší, o 126 mm vyšší, o 100 mm má větší rozvor a o 38 l menší základní objem zavazadlového prostoru. Naopak po sklopení zadních sedadel je Stilo svými 1480 l ve výhodě o 152 l.

Šachy s variabilitou

K co nejlepšímu využití velkého zavazadlového prostoru dostal kombík Stilo široké zadní dveře (958 mm), díky nimž lze velmi snadno manipulovat s jakýmkoli nákladem. Drobnější věci lze dovnitř uložit výklopným oknem. Tímto řešením se vychází vstříc také těm, kteří potřebují převézt delší užší předmět. To jim však rovněž usnadňuje možnost vodorovně sklopit opěradlo přední pravé sedačky. Ta může v této poloze posloužit i jako stolek. Sklopné stolky najdeme rovněž na zadních stranách opěradel předních sedadel.

To je jen několik možností daných především vyšší úrovní výbavy, které vyplývají z velké proměnlivosti vnitřního prostoru. Výrobce uvádí 50 takových variant. K dispozici jsou dvě alternativy zadních dveří: první je typicky kombíková, kdy dveře jsou pouze vsazeny hluboko do nárazníku. Ve druhém případě mají členitější nárazníkovou partii. V obou konfiguracích se nákladová hrana nachází jen půl metru nad vozovkou a prakticky plynule navazuje na rovnou podlahu kufru. Otevření pátých, poměrně členitých dveří usnadňuje madlo s tlačítkem pod "espézetkou", které se však za deštivého počasí vlivem turbulencí za vozidlem bude špinit.

Přitažlivé turbodiesely

Pro Stilo MW je přichystána čtveřice motorů, které pohánějí přední kola. Řeč je o dvou benzínových šestnáctiventilových čtyřválcích 1,6 a 1,8 l a o dvou moderních turbodieselech JTD o shodném objemu 1,9 l, ale rozdílných výkonech. Za jejich označením se skrývá vysokotlaké přímé vstřikování paliva technikou common-rail. Jejich vysoký točivý moment dosahovaný už v nižších otáčkách přispívá ke svižné jízdě, přičemž příjemným překvapením je rovněž nízká spotřeba. Motory si v průměru berou shodně 5,6 l nafty na sto kilometrů. Tak se dá na naplněnou 58litrovounádrž urazit vzdálenost více než 1000 km.

Jízda se Stilem MW je velmi příjemná. Vůz se chová prakticky neutrálně. Vzhledem k dlouhému zadnímu převisu jsem očekával, že v zatáčkách bude mít vůz tendenci "ustřelit". Avšak ani při ostřejším projíždění serpentin se nechoval nijak nervózně. Totéž se vztahuje k přejíždění příčných nerovností. Řazení i řízení testovaného vozu bylo přesné.