Karel Štochl z Radíkovic u Hradce Králové, který už léta se svojí firmou AMC a.s úspěšně dováží a především výrazně upravuje odolná terénní auta pro firmy, začínal v devatenácti opravovat stodvacítky a dvanáctsettrojky. Miloval však terénní auta. Vybudoval tedy v tuzemsku ojedinělou firmu specializovanou na vozy východních značek.

Nejen, že je v Česku akreditovaným zástupcem značek GAZ, UAZ, polského vojenského vozu Honker či čínské Dong Feng, ale realizuje výrazné technické úpravy, a to i podle vlastních řešení – od antikorozních nástřiků, úprav a výroby nástaveb, až po zástavby jiných v Evropě homologovaných motorů a převodovek.

Jak říká v rozhovoru pro Právo, sází na železo, gumu, plast a to, aby jeho zákazníci z řad firem sami přicházeli na základě referencí a cen, které jsou výrazně nižší, než u západních a japonských značek.

Karel Štochl

Karel Štochl, majitel firmy

FOTO: Jindřich Ginter

Co vás vedlo spojit se s ruskými GAZ a UAZ?

Původně jsme se zaměřovali na úpravy rumunské terénní legendy ARO. Montovali jsme do něho osvědčené polské naftové motory Andoria, jiné převodovky, vylepšovali podvozky. Od roku 2000 jsme cítili, že se něco v rumunské továrně děje, že spěje ke krachu. V roce 2001 jsme oslovili ruský UAZ a řekli jim, že umíme vozy upravit pro evropské podmínky a prodávat je.

Rok poté jsme dovezli první kusy, vyměnili jsme původní benzinové motory za naftové (Andoria), převodovky, upravili podvozky a posílili antikorozní ochranu. U propojení motorů s hlavní a přídavnou převodovkou využíváme řešení, které jsou výsledkem našeho vlastního vývoje.

V roce 2003 jsme zahájili homologační proces a v roce 2004 jsme homologace získali. Obdobné to bylo s GAZem a polským vojenským HONKERem též s motorem Andoria, který bývá přezdíván jako Hummer východu.

Kolik máte zákazníků a čím se zabývají?

Máme tři tisíce zákazníků z řad firem. Mezi nejvýznamnější odběratele patří správci sítí, tedy energetici, telekomunikace, plynaři, vodovody a kanalizace, dále podniky pracující v lesním hospodářství od státních podniků až po menší firmy, vrtaři, geodeti, České dráhy. Potřebují odolná terénní auta s minimem elektroniky a malými finančními nároky na servis.

Čínská dodávka Dong Feng

Čínská dodávka Dong Feng

FOTO: Jindřich Ginter

Kolik ročně prodáte aut?

Skupina Auto Max Czech dosahuje obratu 80 miliónů korun ročně. Prodáme 100-150 nových terénních vozů a pět desítek bazarových. Jedná se o vozidla, která se vracejí od firem, my jim dáme generálku. Je tady už na ně pořadník od jednotlivců. Stojí od 25 do 250 tisíc korun.

Rozhlížíme se v Polsku a na Slovensku. Můžeme si rozšířit homologace dále do EU. Jsme jediní v Evropě, kteří zastupují velice povedené malé čínské užitkové vozy DONG FENG. To je pátá největší automobilka v Číně, která vyrábí pro Citroen, Peugeot, Hondu, Kiu.

A co ozbrojené složky?

Jsme zařazeni v tendrových přípravách ministerstva obrany, neboť se zajímají o Honkera.

U armády jsou ale vidět Defendery…

Před lety se zamilovali do Defenderů, dnes už maličko z toho ustupují, protože vidí nákladnost nejen v pořizovací ceně, ale především v servisu. Defendery vidíte na zahraničních misích, ale většina posádek stále jezdí starými UAZy. Honkery jsou proto ve hře. Uvidíme, neboť NE můžeme říci vždycky.

Kolik dodávek Dong Feng jste už v Česku prodali?

Od května letošního roku jsme prodali tři desítky dodávek DFM. Jsou to auta pro živnostníky, jako malíři, instalatéři, malí stavebníci nebo třeba technické služby. Byl to půl rok navazování spolupráce a rok příprav a homologací.

Boční náklon zvládne i větší, ale pak se nedá díky extra těžkým dveřím z vozu vystoupit (nastoupit) a vyfotit ho.

UAZ

FOTO: NOVINKY/Jan Čech

Viděl jsem u vás nejen terénní vozy, ale i GAZy. Ty upravujete rovněž?

Vybrali jsme si GAZ GAZelle v kategorii N1 a GAZ Valdaj v kategorii N2, stejně jako Avie. Z počátku se kvůli emisím nahrazoval originální motor také naftovou Andorií, nyní už umíme také upravit původní motor nákladního GAZu tak, aby emisní normy splňoval.

Vozy jsou postaveny na robustním, kvalitně zpracovaném podvozku přičemž rovněž pracoviště řidiče splňuje současné nároky. Cena je zejména u verzí 4x4 poloviční oproti konkurenci.

A co ceny dalších terénních aut?

Západní a japonské značky se pohybují kolem 800 tisíc korun a výše. Nový UAZ Patriot nebo Pickup splňující všechny normy přijde na 400 až 500 tisíc korun. Propastný rozdíl je v servisu. Výměna předního sdruženého světlometu na terénní „západní“ auto vyjde přibližně na 15 tisíc korun, tak u UAZu je to záležitost třech tisíc korun.

Naše zásada je, že cena dílu pro zákazníka nesmí převýšit dvojnásobek výrobní hodnoty, a o to se musí rozdělit všichni od výrobce, přes importéra, prodejce až po servis. U západních značek je to mnohonásobně více.

Poskytují UAZ a GAZ nějakou výbavu a komfort?

Kdo opravdu jezdí v terénu za prací a dobrodružstvím a nemá auto jen, aby se projel po polní cestě a pak rychle do myčky a zpět do města, nepotřebuje elektricky stahovaná okénka. Potřebuje odolný podvozek, odolné nápravy, převodovky a spolehlivý motor. Potřebuje jen základní komfort, aby mohl jet i po silnici, ale ne žádné nadstandardní výbavy. Každá elektronika navíc je v terénu na obtíž.

Dvoumetrová výška vozu přečnívá i nad mnohými dodávkami.

Dvoumetrová výška vozu přečnívá i nad mnohými dodávkami.

FOTO: NOVINKY/Jan Čech