Všeobecným účelem těchto systémů je minimalizovat spotřebu paliva v situacích, kdy spalovací motor konvenčních automobilů zůstává v činnosti, aniž by poháněl vozidlo. V praxi k takovému plýtvání palivem dochází především v hustém městském provozu s častým zastavováním a opětovným rozjížděním.

Vypnutí neznamená pro řidiče žádnou práci navíc, ani ztrátu komfortu nebo schopnost okamžité akcelerace. Někteří výrobci ale používají méně komfortní systém, při kterém se motor vypíná nekultivovaně – hlučně a s nepříjemnými rázy.

Motor zhasne až po úplném zastavení vozidla, vyřazení na neutrál a uvolnění pedálu spojky. Jakmile řidič sešlápne spojku, aby zařadil odpovídající převodový stupeň, motor ihned naskočí. Tímto způsobem lze ušetřit v městském provozu údajně 0,3 až 0,9 litru paliva na 100 km.

Audi A5 Sportback

Audi začne do svých vybraných modelů instalovat systém pro samočinné vypnutí motoru při stání. Na snímku je model A5 Sportback.

FOTO: Audi

Nový systém Start-Stop u Audi

Zastavením motoru se v tomto případě nevypíná zapalování, takže veškeré komfortní a zábavní systémy vozu zůstávají po celou dobu stání v činnosti. Motor se nevypíná, pokud: 1) není motor zahřátý na provozní teplotu; 2) interiér není ještě vytopený nebo ochlazený na nastavenou teplotu; 3) je příliš nízká vnější teplota; 4) je zapnuté rozmrazování čelního okna; 5) je zapnutý parkovací asistent; 6) je příliš nízké napětí akumulátoru nebo jeho teplota je příliš vysoká; 7) jsou přední kola natočena do své krajní polohy; 8) je zařazen zpětný chod; nebo 9) vozidlo zastavilo ve svahu se sklonem větším než 10 %.

Vypnutý motor může obnovit svou činnost, aniž by se řidič chtěl rozjet, v následujících případech: 1) vůz se začne samovolně pohybovat; 2) teplota v interiéru se výrazně odchýlí od navolené teploty; 3) zapne se odmrazování čelního okna; 4) řidič několikrát po sobě sešlápne pedál brzdy; 5) klesne napětí akumulátoru pod kritickou hodnotu; 6) příliš se zvýší odběr elektrického proudu.

Systém pro samočinné vypnutí motoru je k dispozici pro verze s manuální i automatickou převodovkou. Nově jej do svého výrobního programu zavádí Audi (systém automobilka pojmenovala Start-Stop a tvrdí o něm, že je rychlý a komfortní), později by se tedy měl rozšířit i do dalších koncernových vozů včetně mladoboleslavské Škody.