Audi R8 je jedno z těch aut, která v reálu vypadají mnohem lépe než na fotografiích. Nízké auto s uprostřed umístěným motorem, na který se můžete dívat skrz průhledný kryt, svým designem předběhlo dobu. Porsche 911 má klasické tvary, cizelované čtyřicet let, Ferrari má v sobě italský temperament, R8 vypadá jako auto z budoucnosti. Hi-tech a precizní jsou dvě slova, která vás možná napadnou, až budete mít možnost poznat er-osmičku tváří v tvář.

Moderní křivky Audi R8 FOTO: Audi

Neříkám, že se mi R8 líbí více než poslední 911, ale vzhledu Audi R8 nelze upřít originalitu a svým způsobem dokonalé provedení.

Motor si po nastartování krátce štěkne, pak se ustálí na brumlavém volnoběhu. Zvuk má pěkný, nevtíravý, ale přitom z něj při každém sešlápnutí plynu cítíte objem přes pět litrů a deset válců. Lamborghini Gallardo, jež má s R8 mnoho společného, zní hrozivěji, otázkou je, co kdo preferuje – ale nebojte se, emocí si při jeho poslechu užijete i tak dostatek (a s vámi vaše okolí).

Neobyčejně přátelský supersport

Řídil jsem verzi s poloautomatickou převodovkou – řazení je díky tomu hračka pro kohokoliv, dáte pouze páku do polohy A pak už jenom jedním prstem ťukáte do pádel pod volantem. Pokud se motor dostane na maximum otáček, přeřadí převodovka sama; když před hodnotou nejvyšších otáček prošlápnete pedál až ke koberečku, převodovka sama podřadí. Jestli chcete trochu více řidičského požitku, kupte si verzi s manuálem.

Audi R8 5,2 FSI QuattroFOTO: Audi

Když řadíte pod plným plynem vyšší rychlost, ucítíte škubnutí ne nepodobné tomu, co předvádějí závodní auta se sekvenčními převodovkami. Při podřazení si zase poloautomat chirurgicky precizně nastaví meziplyn a z výfuků uslyšíte krátké „odfrknutí“. Vytvoření sportovní atmosféry se v tomto smyslu Audi povedlo.

Rozjezd s autem i samotná jízda jsou velmi, velmi snadné. Celkově je R8 zaměřena na běžné řidiče, snaží se být maximálně přátelská, napravuje drobné řidičovy chyby, včas mu povídá o svých limitech. Bezpochyby jde o jeden z nejvíce přátelských supersportů.

Interiér vypadá velmi dobře a působí přiměřeně luxusním dojmem. FOTO: Audi

Model R8 5,2 FSI V10 s desetiválcovým motorem o objemu 5,2 litru nabízí největší výkon 386 kW (525 k) a maximální točivý moment 530 Nm. Z klidu na 100 km/h zrychlí R8 za 3,9 vteřiny, k dosažení 200 km/h potřebuje 12 vteřin. To jsou skvělé hodnoty, k tomu si připočtěte ještě maximální rychlost 316 km/h. Výkon je přenášen na obě nápravy, přičemž jsou mírně preferována zadní kola.

Výtečné vyvážení, skvělé keramické brzdy

Auto se během krátké projížďky zdálo výtečně vyvážené, ať už rozložením hmotnosti či naladěním podvozku, který je komfortní, ale v zatáčkách se nenakláněl a urputně držel stopu.

Keramické brzdy jsou fantastické – brzdění z dvousetkilometrové rychlosti je dílem okamžiku, jenom cítíte, jak se vám odkrvuje hlava.

Jízda s R8 probíhala za slunného počasí na zcela suché silnici. První část asi třicetikilometrového okruhu vedla po rozbitých okreskách, kde se R8 necítí úplně nejlépe. Jenže pak přišla široká silnice s kvalitním povrchem a až na ní se projeví kouzlo er-osmičky - famózní zrychlení v libovolné rychlosti stejně jako schopnost projet táhlou zatáčku rychlostí, za kterou by vám v některých zemích sebrali řidičák a zabavili auto.

Audi R8 5,2 FSI QuattroFOTO: Audi

Dvacet minut je krátká doba na hodnocení jakéhokoliv auta, nicméně první dojmy zanechalo Audi R8 pozitivní: je to schopné sportovní auto, které si své majitele najde snadno. Zní to neobvykle, ale svým způsobem je to supersport na každodenní použití.

Cena Audi R8 5.2 FSI začíná v České republice na částce 3 896 600 korun.