Do projektu chce ČEZ v první fázi do roku 2012 investovat půl miliardy korun. Rozšíření elektromobilů ale nebude jednoduché, protože se potýkají s řadou potíží. Jejich hlavním technickým omezením je nedostatečná kapacita baterií a jejich klesající účinnost v čase.

V současnosti ujede elektromobil na jedno nabití asi 100 kilometrů. Do roku 2015 by se měla dojezdová vzdálenost těchto aut zvýšit na 150 km a do roku 2020 na téměř 300 kilometrů.
Podle generálního ředitele společnosti ČEZ Martina Romana je rozvoj elektromobilů zajímavý ze dvou důvodů: elektrická auta jsou šetrná k životnímu prostředí a projekt je ekonomicky smysluplný.

Noční nabíjení elektromobilů totiž přispěje k vyrovnání distribuční sítě a bude částečně řešit problém skladování elektřiny. Podle Cmírala budou například moci zákazníci čerpat levnější noční elektřinu uskladněnou v autě na jiné potřeby, pokud automobil nebudou potřebovat. „Pro ČEZ bude zvýšení nočního odběru elektřiny znamenat zlepšení spotřebního diagramu,“ dodal Roman.

Nízké emise a levnější provoz

Největší výhodou elektromobilů jsou podle zástupců společnosti ČEZ jejich nízké emise. Při provozu nevypouštějí žádné škodlivé plyny a proti provozu běžných automobilů vzniká při výrobě elektřiny méně oxidu uhličitého (CO2).

Při výrobě elektřiny ze současných zdrojů vznikne v elektrárnách méně než 100 gramů CO2 na kilometr provozu auta, což je o 60 procent méně než u auta s benzínovým motorem.

Elektromobil dnes spotřebuje asi 13 kilowatů na 100 kilometrů, což při ceně 5,57 Kč za kW představuje 72 haléřů na kilometr. U auta se spotřebou 5 litrů benzínu na 100 km přitom při ceně 30 Kč za litr Naturalu 95 za kilometr jízdy zaplatíte 1,50 Kč. Provoz elektromobilu tak při současných cenách benzínu a elektřiny vyjde dvakrát levněji. U elektromobilů je ale třeba počítat s podstatně vyšší nákupní cenou vozu.

Cílem pilotních projektů v Praze a Ostravě je podle Romana příprava infrastruktury nezbytné k masivnímu rozšíření elektromobilů. Cmíral odhaduje, že pokud bude v ČR v provozu jeden milión automobilů poháněných elektřinou, které ujedou průměrně 10 000 km za rok, zvýší se spotřeba elektřiny přibližně o 13 terawatthodin. V ČR se přitom v současnosti ročně spotřebuje přibližně 70 TWh. Podle Cmírala elektřina pro elektromobily nebude důvodem výstavby dalších zdrojů, dodatečnou poptávku pokryjí úspory energie.

Bém: auta budou platit nižší mýtné

Pražský primátor Pavel Bém uvedl, že metropole se chce stát jejich prvním průkopníkem ve střední Evropě. Potenciálními uživateli v Praze mohou být vedle magistrátu například městská policie, městská knihovna, dopravní podnik nebo záchranná služba. Bém chce elektromobily podpořit i formou pobídek, například nižším mýtným v Praze.

Většina výrobců plánuje rozjezd výroby elektromobilů po roce 2011. Již letos byly na ženevském autosalonu k vidění elektrické vozy Smart či Mini. Opel a Peugeot oznámily sériovou výrobu na příští rok.