Auta s benzinovými a naftovými motory ale na toto palivo nejezdí. Zájemci si musí koupit nový vůz. Nyní za biopalivo zaplatí 25 korun za litr. Pokud navíc bude biosložka osvobozena od spotřební daně, bude levnější, řekl ČTK Oldřich Reinbergr, ředitel společnosti Cukrovary a lihovary TTD, která palivo vyrábí.

Palivo E85 je směs skládající se z 85 procent z bioetanolu a z 15 procent z Naturalu 95. Proti klasickému benzinu má jízda na palivo E85 hlavní výhodu v snížení emisí výfukových plynů. Nevýhodou je naopak mírně vyšší spotřeba oproti klasickým palivům.

Společnost Agroethanol TTD, dceřiná firma Cukrovarů a lihovarů TTD, začala ve svém závodě v Dobrovici vyrábět biopalivo na konci loňského roku. "Je samozřejmě trochu problémem, že momentálně není dostatečná síť čerpacích stanic, ani u nás nejezdí tolik aut. S některými společnostmi jsme však již na instalaci stojanů dohodnuti," řekl Reinbergr.

Aby se mohl litr biopaliva prodávat za 25 korun, musí ho firma mírně dotovat. "V podstatě na tom proděláváme," řekl Reinbergr. Osvobození biosložky od spotřební daně projednává sněmovna.

Na českém trhu lze nyní zakoupit speciálně upravené vozy několika značek, které na palivo E85 dokážou jezdit. Mezi ně patří Škoda Octavia Multifuel, několik modelů Ford (FFV modely Focus, C-max, S-max, Mondeo), Saab (modely 9-3 a 9-5 BioPower) a Volvo (C 30, S 40, V 50, V 70 a S 80). Například modely BioPower od Saabu jsou zhruba o 40 000 korun levnější než klasické benzinové verze. Fordy a Volva schopné jezdit na E85 jsou naopak většinou o málo dražší. Škoda se zatím soustředí především na švédský trh, ovšem někteří prodejci chtějí Octavii Multifuel nabídnout i v Česku. V Mladé Boleslavi již na na tento model registrují několik objednávek.

V Evropě je palivo E85 nejvíce používáno ve Švédsku, kde je v provozu více než 16 000 vozidel a počet plnících stanic s palivem E85 je vyšší než 250. Právě na tamní trh dodává mladoboleslavská Škoda Auto své vozy Octavia Multifuel.