Článek
Jaká je historie dřívější jedničky světového trhu s auty? Společnost oficiálně vznikla v září 1908 jako General Motors Company ve městě Flint ve státě Michigan na základech automobilky Buick, založené v roce 1903 v Detroitu. Jejím zakladatelem byl William Durant (1861-1947).
K Buickovi postupně přibyly Oldsmobile, Oakland (Pontiac) nebo Cadillac. Durant stál také společně s Louisem Chevroletem v roce 1911 za vznikem automobilky Chevrolet, kterou GM pohltil v roce 1917. To již ve firmě ale nefiguroval její zakladatel Durant, který se s jím založenou firmou rozešel ve zlém. Světovou jedničkou se firma stala v roce 1931 a byla jí až do roku 2007, kdy ji předstihla japonská Toyota.
GM dala světu Corvette i Hummer
GM vlastnila nebo stále vlastní značky Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, Holden, HUMMER, Opel, Pontiac, Saab, Saturn, Vauxhall a Wuling. Aktuální počet zaměstnanců je 244 500.
Mezi nejslavnější model od GM patří sportovní Corvette.V nejsportrovnější edici ZR1 činí maximální rychlost 330 km/h a zrychlení z 0 - 96 km/h proběhne za 3,4 sekund. Čtvrtmíli s pevným startem zvládne ZR1 za fantastických 11,3 sekund. Přeplňovaný benzínový osmiválec má objem 6,2 litru. Největší výkon činí 638 koní nebo chcete-li 476 kW a točivý moment nabízí děsivých 819 Nm. Není divu, že jde o jeden z nejvýkonnějších motorů, jaký sjíždí z výrobních linek koncernu General Motors. Ve městě si ZR1 řekne o 16,8 litrů, mimo město činí spotřeba 11,7 litrů benzínu na sto kilometrů.
GM je spjato i s terénními vozy Hummer. General Motors koupila licenci na výrobu Hummerů od výrobce vojenských vozidel AM General v roce 1999. O té doby na trh GM uvedl typy H1 a H2 a H3. Jednička je z rodiny Hummerů největší a zároveň nejbližší původním vojenským Humvee. AM General ji vyrábí již od roku 1992. Oproti svým předchůdcům je Hummer H3 kratší, nižší a užší, už to není ten nekompromisní off-road, i když v terénu je stále hodně schopný.
Jedním z nejzajímavějších vozů portfolia GM je sportovní model Pontiac GTO (Gran Turismo Omologato). Sportovní vůz se vyráběl v letech 1964 až 1974. Klasický muscle car byl poháněn osmiválcovým motorem s výkonem na tehdejší dobu skvělých 348 koní (260 kW). Zhruba 1600 kilogramů těžký automobil měl samosvorný diferenciál a čtyřstupňový manuál nebo dvoustupňovou (!) automatickou převodovku. Tehdy stál Pontiac GTO 4500 amerických dolarů. Pontiac GTO se vyráběl i jako kabriolet.