Část testovacích jízd v rámci první novinářské prezentace vedla i po maďarském okruhu Euroring – Octavia RS se ukázala jako čitelné auto s předvídatelnými jízdními vlastnostmi, vzhledem k její velikosti a rozložení hmotnosti jde nicméně pořád o rychlé a pohodlné auto, které mezi sportovní mezi sériovými auty řadit nelze. V ostře projížděných zatáčkách se „er-eso“ výrazněji naklánělo, zvolené stopy se ale drželo zarputile.

Octavia RS už nemá rezervní kolo, takže její pohotovostní hmotnost je o 20 kilogramů nižší. V praxi se to ale na jízdních vlastnostech neprojevilo.

Uvnitř Octavie RS je nově lišta imitující hliník, i přesto, že jde o plast, vypadá díky tomu interiér o něco lépe. U obou modelů, tedy jak u RS tak u Scoutu, výrobce vylepšil klimatizaci, která má senzor kvality vzduchu a pokud je venkovní vzduch znečištěn, samočinně se klimatizace přepne na vnitřní cirkulaci.

Video

Škoda Octavia RS

Octavia RS se nabízí buď s benzínovým motorem 2,0 TSI a výkonem rovných 200 koní, k dispozici je i dvoulitrový turbodiesel s výkonem 170 koní a 350 Nm točivého momentu. Ten je díky vstřikování common-rail kultivovanější, nabídne podobné zrychlení, ale o cca dva litry nižší spotřebu než benzínový motor. Benzínový dvoulitr zase přináší pocitově lepší dojem – motor můžete vytočit nad šest tisíc otáček a rovněž jeho zvuk je také o dost příjemnější.

Pro oba motory je k dispozici šestistupňová převodovka, buď manuální nebo dvouspojková typu DSG. Zkoušeli jsme manuální převodovku, je přesná a klade vhodný odpor, vhodně je i sladěna se spojkou, která zabírá v dostatečném úseku.

Škoda Octavia RS (facelift 2009)

Škoda Octavia RS (facelift 2009)

FOTO: Škoda Auto

Scout přináší méně změn než RS

V případě Scoutu je změn méně než by se možná čekalo. Scout dostal tvář společnou pro celou modelovou řadu Octavia - přepracovaná maska chladiče je lemována protáhlejšími světlomety. Kromě toho je k dispozici nová metalická červená barva Rosso Brunello. Pohon všech kol je řešen čtvrtou generací spojky Haldex, která dokáže přenést až 85 % točivého momentu na jedno kolo.

Při jízdě v lehkém terénu se projevil skvělý záběr nové Haldex spojky – je rychlý, plynulý a celkově výrazně lepší než u prvním generací. Pro účely Scoutu jde o dostatečnou výbavu, jak se dostat po blátivé cestě na chatu nebo jak mít více jistoty při jízdě na zasněžených horských silnicích.

Na vrcholech strmých kopců a velkých nerovnostech se ozývaly rány z podvozku (je naštěstí zakrytý – tzv. paket pro špatné cesty) a bylo jasné, že se tam Scout se světlou výškou 179 mm necítí nejlépe. Každopádně v lehkém terénu dělá auto přesně to, co od něj očekáváte.

Škoda Octavia Scout (facelift 2009)

Škoda Octavia Scout (facelift 2009)

FOTO: Škoda Auto

Překvapení je, že v nabídce zůstal postarší turbodiesel 2,0 TDI PD, verze RS má novější verzi se vstřikováním common-rail. Druhá výtka je vyloženě kosmetická – bytelné madlo před předním spolujezdcem zůstalo. V případě off-roadu to chápeme, ale v případě Octavie se to jeví v lepším případě jako nepovedený vtípek ze strany výrobce.

Jak Octavia RS, tak Scout jsou chytře navrženy v tom, jak velký nabízejí vnitřní prostor pro posádku i pro zavazadla.V tomto ohledu se nic nezměnilo. Zákazníky potěší i nižší ceny, RS zlevnilo o 15 tisíc korun, Scout o 31 tisíc.

Škoda Octavia Scout (facelift 2009)

Robustní madlo ve Scoutu zůstalo. Proč?

FOTO: Škoda Auto

Nejlevnější Octavia RS s motorem 2,0 TSI přijde na 704 900, turbodieselová verze stojí 729 000 korun. V případě verze kombi jsou ceny o 40 tisíc vyšší. Scout s benzínovou osmnáctistovkou stojí 724 900, za turbodiesel si Škoda počítá 764 900 korun.

Škoda Octavia RS (facelift 2009)

Kola mají rozměr 17 nebo 18 palců.

FOTO: Škoda Auto