Analytici však upozorňují, že místní automobilky nemají důvod slavit, přestože prodej v zemi na rozdíl od předních světových trhů roste, protože jejich zisky klesají. Devatenáct z 61 domácích automobilek a výrobců automobilových součástek vykázalo v prvním čtvrtletí letošního roku ztrátu. Loni to bylo jen deset automobilek.

Několik předních automobilových skupin, od SAIC Motor po Chongqing Changan Automobile, pak zaznamenalo přes nárůst prodeje prudký pokles zisku. Velkou část prodeje totiž tvoří malé vozy, jejichž odbyt vláda podporuje pobídkami, a malé vozy znamenají malé ziskové marže.

Škoda Superb na dubnovém autosalonu v Číně

Škoda Superb na dubnovém autosalonu v Číně. FOTO: Škoda Auto

Čína - možná bude největší automobilový trh světa

Čínská vláda v lednu představila plán na podporu automobilového sektoru. Součástí plánu je snížení daní na nákup malých vozů o polovinu a pobídky k nákupu lehkých nákladních vozů a malých dodávek na venkově, kde žije většina obyvatel země. Automobilový průmysl je jedním z pilířů třetí největší ekonomiky světa, napsala agentura Reuters.

Čína má nakročeno k tomu stát se největším automobilovým trhem světa. Již v lednu poprvé v historii překonala v měsíčním prodeji Spojené státy. V USA se v dubnu prodej aut propadl o 34,4 procenta. V letošním roce Čína očekává, že poprvé prodá více než deset milionů vozů.