Automobilka Porsche před oficiálním představením modelu Panamera, naplánovaným na autosalon v Šanghaji, představuje technologické inovace, kterými se bude tento vůz pyšnit. Některé z nich se vůbec poprvé objevují v tomto segmentu vozů.

Jedná se například o vůbec první spojení systému Start-Stop se samočinnou převodovkou, vzduchové odpružení s doplňkovým tlakovým zásobníkem, stejně tak jako ve čtyřech směrech nastavitelným zadním spoilerem. Do prodeje bude model Porsche Panamera uveden 12. září letošního roku.

Porsche Panamera

Panamera - sedadla působí komfortně a jak vidno mají i docela dobré boční vedeníFOTO: Porsche 

S převodovkou PDK přináší Panamera do svého segmentu jako první dvouspojkovou automatickou převodovku. Její předností je delší převod nejvyššího rychlostního stupně, který snižuje spotřebu paliva při jízdě po dálnici. Již ze samotného principu dvouspojkové převodovky vychází další přednost, spočívající v rychlém řazení na vyšší i nižší rychlostní stupně, které probíhá bez přerušení toku výkonu ke kolům.

Prémiové spojení systému Start-Stop s automaticky řadící převodovkou mluví samo za sebe: spotřeba v kombinovaném cyklu ve spojení s převodovkou PDK činí 10,8 litrů na 100 km. To je však pouze teoretické číslo, uvidíme, jak žíznivá bude Panamera v reálném provozu.

Porsche Panamera

Porsche Panamera - vpravo je vidět automatická převodovka PDKFOTO: Porsche 

Porsche tvrdí, že podvozek vozu Panamera přináší optimální kompromis mezi sportovností a komfortem a je kombinací obou těchto vlastností. V základní konfiguraci zajišťuje dostatečný komfort při cestách na dlouhé vzdálenosti. Po stisku tlačítka však aktivní tlumiče podvozku PASM změní svoji charakteristiku a auto se začne chovat „sportovněji“.

Model Panamera Turbo je navíc sériově vybaven vzduchovým odpružením s novou funkcí: možností zvětšení množství vzduchu zajišťujícího odpružení. Díky tomu tento podvozek údajně nabízí větší rozdíl ve svém projevu mezi komfortním a sportovním jízdním režimem.

Karoserie: poměrně nízká hmotnost

Karoserie se má nízkou hmotnost. Používají se ocelové plechy s proměnnou tloušťkou, lehké kovy v podobě hliníku a hořčíku. Například nosná struktura dveří je vyrobena z laserem opracovaného hliníkového odlitku, vnější plášť dveří je hliníkový plech, zatímco rámy oken jsou tvořené hořčíkovým odlitkem. Díky tomu se dosáhlo nízké hmotnosti. Například model Panamera S váží přijatelných 1770 kg.

Panamera je prvním vozem svého segmentu, který přichází s plně kapotovanou spodní částí vozu. Zakrytý je v tomto voze i středový tunel, stejně tak jako tlumič výfuku. Toto řešení snižuje vztlak a optimalizuje aerodynamickou účinnost vozu.

Aerodynamiku ovlivňuje ve čtyřech směrech nastavitelný zadní spoiler (pouze u modelu Panamera Turbo). Podle jízdní situace mění řídicí jednotka úhel spoileru, ale také jeho výšku. To vše pro zlepšení výkonnosti i aerodynamické účinnosti.

Porsche Panamera

Porsche Panamera se pyšní klasickými tvary moderních vozů Porsche
FOTO: Porsche

Panamera se od začátku začne nabízet se třemi benzínovými motory, později by měl přibýt i hybrid, a spekuluje se i o turbodieselu, který si již našel cestu do SUV Cayenne. Základem bude 3,6 litrový šestiválec s výkonem 300 koní. Verze S dostane osmiválec s výkonem 405 koní a vrcholnou nabídku bude představovat přeplňovaná verze Turbo, jež bude mít pod kapotou stádo 500 koní.

Video Panamery najdete zde.