Svojí premiéru měl tento systém ve voze Mercedes-Benz S 600 Coupé (C 140). Několik měsíců poté následovalo jeho zavedení také v třídě S (W 140) a v roadsteru SL (R 129). Zásluha o rozšíření systému ESP ve větším měřítku patří ale třídě A, nechvalně proslulé problémy se stabilitou ve vyšších rychlostech. Nyní nabízí systém ESP všichni automobiloví výrobci.

Jak funguje ESP

Elektronický systém stabilizace směru jízdy ESP snižuje nebezpečí smyku při jízdě do zatáčky a v extrémních situacích jako je náledí nebo mokrá vozovka udržuje vůz ve zvolené stopě.

Bezpečnost vozidla zvyšuje cíleným brzděním jednotlivých kol tak, že již při začínajícím smyku působí proti tomuto nechtěnému pohybu a řidiči zůstává zachována možnost vůz ovládat.

Při přetáčivém pohybu je korekce směru vozidla dosahována přibrzďováním předního kola na vnější straně zatáčky, při nedotáčivém pohybu brzdí zadní kolo na vnitřní straně zatáčky.

Přídavným účinkem funkce ESP je snížení výkonu motoru, které vůz zpomaluje.