"Čelíme dosud nebývalému nedostatku nejběžnějších autobaterií Varta způsobeného dlouhými svátky na přelomu roku, dočasnou odstávkou výroby v České Lípě a největšími mrazy za poslední čtyři roky," uvedl jeden z velkých prodejců autobaterií Varta, Perion a Optima Zbyněk Mulač. Výroba ve společnosti Johnson Controls Autobaterie v České Lípě byla podle něj přerušena kvůli poklesu poptávky ze strany automobilek a měla se znovu rozjíždět od pondělí.

Podle prodejce autobaterií Banner Vlastimila Gobyho se v nynějším mrazivém počasí zvýšil zájem proti běžnému období o 60 procent. "Ač se na nás valí ekonomická krize, je zájem především o bezúdržbové akumulátory, které jsou v průměru o 20 procent dražší," dodal.

Jak nemít problémy s baterií
Životnost baterií se podle jejich konstrukce a zacházení běžně pohybuje od tří do šesti let. Více vydrží moderní baterie s deskami s příměsí vápníku. Právě nízké teploty a s nimi spojené vyšší nároky na startování a provoz automobilů většinou prověří skutečný stav akumulátoru.
U klasických baterií je potřeba kontrolovat stav elektrolytu a případně dolévat destilovanou vodu. To ale platí i pro část tzv. bezúdržbových baterií, i když zde jsou intervaly pro kontrolu a dolévání delší. Pro všechny baterie pak platí nutnost pravidelného dobíjení, zejména pokud se s autem jezdí v zimě na kratší vzdálenosti. "Vhodná je pravidelná kontrola ve specializovaných servisech před zimou a po zimě. Jízda s nedostatečně dobitým akumulátorem zkracuje jeho životnost a je důvodem pro případné zamítnutí reklamace," doplnil Goby.